Finální návrh změn v tramvajové dopravě budeme znát už v červnu
ROPID nedávno předložil dva hlavní a jeden doplňkový návrh možných úprav provozu tramvají. Všechny tři přitom reagují na podněty, které organizace získala ze strany veřejnosti i zástupců městských částí. Výslednou variantu se ROPID chystá představit během června.
Městské části zaslaly v uplynulých měsících organizaci ROPID té- měř 30 podnětů k podobě tramvajové dopravy na svých územích, dalších 1 800 připomínek pak organizace získala od cestujících v rámci tematické ankety. Řada dalších problémů vyplynula také z analýzy celosíťových i průběžně prováděných profilových dopravních průzkumů. ROPID na základě toho vyhodnotil úseky, kde jsou tramvaje přetěžovány, což je v případě Prahy 3 hlavně trasa Hlavní nádraží – Husinecká.
Návrhy řešení uvedených problémů, k jejichž vypracování ROPID následně přikročil, měly přitom podle požadavků vedení hlavního města Prahy počítat se zachováním současného počtu spojů v celé síti, a tedy i se současnými náklady na provoz tramvají. Posílení vybraného úseku o další spoje v takovém případě znamená, že v jiné lokalitě příslušný počet spojů ubude. Aby taková posílení a omezení byla přiměřená, je nutné řešit provoz v celé tramvajové síti komplexně s relativně vysokým podílem větších či menších úprav v linkovém vedení. ROPID v souladu s tím vypracoval tři návrhy, které ukazují, jakým směrem by se mohla podoba pražské tramvajové sítě vyvíjet v dalších měsících či letech:
Návrh základních úprav
Takzvaná modrá varianta zachovává současný rozsah provozu na tramvajové síti. Soustřeďuje se především na posílení přetížených centrálních úseků tramvajových tratí, a proto mírně omezuje provoz na některých okrajových tratích. Snahou návrhu je nabídnout řešení základního okruhu problémů, kte- ré zaslaly městské části a cestující. Aby bylo možné tyto problémy řešit, je při zachování stávajících výkonů mírně prodloužen interval jednotlivých linek v období sedel pracovních dnů přibližně od 9.30 do 14.30 hodin. Intervaly linek ve špičkách se nemění. Modrou variantu preferuje Praha 3.
Návrh příležitostí
Oranžová varianta předkládá možnosti řešení výrazné většiny podnětů, které k tramvajové dopravě zaslaly městské části a cestující. Zabývá se posilou kapacitně přetížených úseků a obnovou některých poptávaných přímých spojení.
Doplňkový návrh vídeňský
Zelená varianta je alternativou linkového vedení k systému směrovému. Rozdíl spočívá v redukci počtu čísel linek, nikoliv však v počtu spojů. Ten- to systém je založený na základní síti silných linek provozovaných v krátkých intervalech. Je preferován v řadě západoevropských měst, jejichž tramvajové provozy prošly významnou modernizací (přestavba na bezbariérový provoz, nové tratě i vozidla). Cílem těchto měst bylo vytvořit přehledný, jednoduchý a pro cestující za- pamatovatelný systém s méně linkami, u nichž je hlavním parametrem kvality dopravy jejich krátký interval.
Diskuse, kterou ROPID zároveň inicioval napříč městskými částmi, povede k vytvoření finálního návrhu. Ten hodlá představit už v průběhu června a pouze v případě shody na podobě řešení jednotlivých oblastí zavést nejdříve v září letošního roku.
NÁVRH ZÁKLADNÍCH ÚPRAV - MODRÁ VARIANTA | NÁVRH PŘÍLEŽITOSTÍ | DOPLŇKOVÝ NÁVRH VÍDEŇSKÝ | |
---|---|---|---|
PROTI
|
|
|
|
Vyhodnocení ankety Ropid Preferujete pro část cest ze Spojovací a Chmelnice spojení na Floru a k Muzeu, nebo na Floru, náměstí Míru a Karlovo náměstí? |
Anketa: Jakou úpravu tramvajových linekpovažujete za nejvhodnější a proč?
- V situaci,kdy s největší pravděpodobností se Praha 3 nedočká trasy metra D, je hlavním úkolem vedení radnice posilování tramvajové dopravy z hlediska trasování, ale i intenzity spojů. Modrý návrhse jeví vhodnější.
Vladislava Hujová, starostka - Pro Prahu 3 je nejvhodnější návrh základních úprav, který nejví ce vyhovuje potřebám obyvatel MČ, protože počítá s konečnou linky č. 11 na Spojovací a s posílením trasy mezi Hlavním nádražím a Florou o další spoj.
Lucie Vítkovská, zástupkyně starostky - Jako nejvhodnější se jeví varianta modrá. ČSSD podporuje zachování kvality a rozsahu veřejné dopravy na Praze 3. Zejména pro Jarov pak budeme požadovat, aby jezdil přímý spoj každý den včetně víkendu na metro Flora.
Irena Ropková, členka rady - V základním návrhu úprav, který nejspíš projde, převažují pro Prahu 3 pozitiva, i když každé plusje vyváženo jinde minusem. Zásadní význammá posílení přetížených spojů ve špičkách na trase Hlavní nádraží – Olšanské nám.
Ondřej Rut, opoziční zastupitel - Klíčové je zavedení celotýdenního provozu linky spojující Jarov a metro A. Další potřebnou změnou je celotýdenní dvouvozová tramvaj vedená Husineckou ul. na Floru. Preferuji tudíž oranžovo uvariantu.
Tomáš Štampach, opoziční zastupitel - Jsem pro modrou variantu. Celodenně natahuje tram 11 až na Spojovací. Přibude spojení centrum – Praha 3 – Strašnice tram 15. Jen u Olšanských hřbitovů může končit jediná linka, tak by tram 13 měla pokračovat celodenně do Strašnic.
Pavel Ambrož, opoziční zastupitel