Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Informace pro podnikatele: Od ledna se ruší vybrané registrace k dani z příjmů a dochází ke zrušení pokladen plátce daně

Od ledna 2024 se ruší registrační povinnost vybraných poplatníků a plátců daně z příjmů. Typicky začínající OSVČ se tak nově nebudou muset registrovat na finančním úřadě. Důvodem pro zrušení registrační povinnosti je omezení administrativní zátěže u vybraných podnikatelů.

Od 1. 1. 2024 dojde ke zrušení registrační povinnosti:

  • poplatníků daně z příjmů fyzických osob (OSVČ),

  • plátců daně z příjmů právnických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně a

  • plátců zajišťujících daň z příjmů.

Registrační povinnost zůstává zachována pouze pro poplatníky daně z příjmů právnických osob a pro plátce daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (zaměstnavatel), a to i tehdy, je-li daň z těchto příjmů vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.

Více na financnisprava.cz.


V souvislosti s realizací připravovaného projektu Individualizace daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, v rámci kterého budou získávána individualizovaná data o příjmech poplatníků daně z příjmů ze závislé činnosti od plátců daně, dochází v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o daních z příjmů“) na základě konsolidace veřejných rozpočtů s účinností od 1. 1. 2024 ke zrušení institutu plátcových pokladen.

Zrušením institutu plátcových pokladen vznikne povinnost podávat pouze jedno vyúčtování za plátce daně, což povede ke zefektivnění kontroly plnění daňových povinností a zároveň ke snížení nadbytečné administrativní zátěže jak na straně plátce daně, tak na straně správce daně.

Dnem 1. ledna 2024 tedy zaniknou všechny plátcovy pokladny a zároveň bude zrušena jejich registrace. Protože k zániku plátcových pokladen a zrušení jejich registrace dojde ze zákona, nebude o zrušení registrace vydáváno rozhodnutí. Pokud by plátce daně – zřizovatel zrušené plátcovy pokladny (dále též „zřizovatel“) požadoval doklad o zrušení registrace plátcovy pokladny, může požádat o vydání potvrzení o skutečnostech obsažených ve spisu podle § 67 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

Od 1. ledna 2024 se plátcem daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za všechny zrušené plátcovy pokladny (organizační jednotky) zřízené do 31. 12. 2023, stává jejich zřizovatel. V praxi to znamená, že zřizovatelé přebírají od 1. 1. 2024 všechna práva a povinnosti plynoucí z titulu plátce daně, které do 31. 12. 2023 plnila plátcova pokladna.

Více na financnisprava.cz

Sdílet:

financnisprava.cz

29. 12. 2023

Výpis všech článků

Další důležité informace

Bez obrázku

Upozornění na dočasnou změnu trasy a zastávek autobusů v Hartigově ulici (ve směru na Ohradu)

05. 02. 2024
Bez obrázku

Upozornění na dočasnou změnu tras tramvajových linek číslo 7 a 19 (obousměrně)

16. 02. 2024
Bez obrázku

Upozornění na dopravní omezení včetně úplné uzavírky části komunikací Luční a Křivá

07. 03. 2024
Login