Zóna 30 v Biskupcově a okolí — co od ní čekat?
V ulicích kolem Biskupcovy a horní části Jeseniovy ulice v těchto týdnech probíhá vyznačování zóny 30. Zóny 30 platí již v mnoha dalších místech na Praze 3.
Kromě snížení rychlosti to znamená i několik dalších drobných změn v dopravním značení, které by měly vést zejména k většímu bezpečí v ulicích.
Radnice se rozhodla rozšířit území, kde je zklidněná doprava. Je ohraničeno ulicemi Koněvova, Želivského, Malešická, Židovskými pecemi a kolejemi VŠE. Od zóny 30 si zde Praha 3 slibuje zejména větší bezpečnost a vstřícnost pro pěší v této části Žižkova. Při 30 km/h je totiž podstatně kratší brzdná dráha automobilu, a tedy i menší pravděpodobnost nebo vážnost zranění v případě nehody.
V praxi zóna 30 znamená, že kromě snížené maximální rychlosti bude v oblasti platit výhradní přednost zprava. Na mnoha křižovatkách přibydou na zemi tzv. stop-čáry, které tuto přednost zprava zdůrazňují a nabádají řidiče ke zpomalení. Dochází také k úpravě přechodů pro chodce při výjezdech na Koněvovu ulici. Kvůli autům parkujícím v rozhledovém trojúhelníku nebyl dobrý rozhled na přijíždějící auta. Díky třicítce jsou rozhledové trojúhelníky menší, stačí před přechodem zajistit 5 metrů, ve kterých auta neparkují.
Ve dvou úsecích v Biskupcově ulici a v ulici Za Žižkovskou vozovnou dochází k rozšíření chodníku. V ulici Jeseniova před křižovatkou s ulicí Za Žižkovskou vozovnou se osadí zpomalovací polštář, podobný jako je nově v ulici Na Balkáně. Třešničkou na dortu je to, že ulice Jilmová a Jeseniova podél VŠE bude nově obousměrná pro jízdní kola, což do budoucna umožní příjemnou a bezpečnější alternativu hlavním ulicím, protože lidé na kolech mohou zvolit cestu z Basilejského náměstí, Ambrožovou a Jilmovou podél parku až k VŠE velmi klidnými ulicemi.
Někde nové značení znamená úbytek jednoho nebo dvou parkovacích míst, jinde ale parkovací místa přibývají, v úhrnu je tedy bilance parkování kladná. Celý projekt je jen změnou dopravního značení. To znamená, že se lidé nemusí bát žádných hlučných stavebních prací a ani zatím nelze čekat nové přechody, vytažení chodníkových hran či další projekty, které radnice zpravidla připravuje až v rámci projektů BESIP i na jiných místech Prahy 3.