Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Trojku čeká sezóna nabitá kulturními událostmi

Umělecká tvář Prahy 3 má specifický ráz. Vedle tradičních institucí je tu stále živá alternativní scéna se svými festivaly a novými nápady mladých tvůrců.

Proč umění? Tak se ptá svým názvem nová expozice v galerii Atria na Žižkově. A zároveň si trefně odpovídá: Pro čumění! Odhaluje tak popularizační záměr a zve do zákulisí současné umělecké tvorby i návštěvníky, pro něž je zatím spíš neprobádanou oblastí. Láká je k tomu provokativními otázkami, například jestli umění musí být vždy krásné nebo zda je v galerii dovoleno se smát. „Na rozdíl od mnohých jiných výstav se zde můžete k uměleckým dílům přiblížit, pustit se s nimi do řeči a stát se součástí expozice. Výstava bude bavit i děti a doplní ji setkání a debaty s umělci či lektory a popularizátory výtvarného umění,“ říká kurátor Ondřej „Fuczik“ Horák. Otevírat dveře do světa umění i lidem, pro něž je jinak nesrozumitelné nebo nedostupné, je jedním z cílů organizace Za Trojku, která na Praze 3 provozuje Atrium na Žižkově a kulturní centrum Vozovna. „Galerie v Atriu se snaží přiblížit současné výtvarné umění nejširší veřejnosti. Tedy i těm, kteří třeba běžně na výstavy nechodí. Děláme všechno pro to, aby výstavy byly pro návštěvníky srozumitelné a pomáhaly jim vytvářet si k umění bližší vztah,“ dodává ředitelka Za Trojku Marie Kašparová.

Atrium se zároveň snaží překonat bariéry, které některým skupinám obyvatel v kulturním životě brání. Jde například o seniory, pro něž je obtížné navštěvovat koncerty ve večerních hodinách, nebo o děti, které dlouhá vystoupení nevydrží. „Právě pro tyto diváky jsme připravili cyklus odpoledních koncertů Hudba o třetí. Konají se každou první sobotu v měsíci a trvají jen tři čtvrtě hodiny, takže na ně mohou rodiče přijít i se svými dětmi,“ vysvětluje Kašparová. S podobným cílem probíhá v Atriu také program Filharmoniště, určený ještě mladšímu publiku — koncertů se totiž mohou účastnit i batolata. Zatímco rodiče si užívají kvalitní hudbu, děti smějí lézt po zemi a hrát si bez obav, že by jejich přítomnost někoho obtěžovala. Své publikum si našel i cyklus Hudba, slovo a cit, kde se muzika potkává s recitací, a klavírní či komorní řady špičkových koncertů, které vybírá dramaturgyně Kristýna Borecká. V letošní sezóně vystoupí v bývalém barokním kostele v Čajkovského ulici například Guarneri Trio Prague, Iva Bittová nebo Epoque Quartet. Na léto je pak připravená série šesti koncertů pod širým nebem.

Venkovní vystoupení nabídne už tradičně také festival Pražský Montmartre, který přináší přehlídku nejrůznějších hudební žánrů na Kostnické náměstí, Jiřák či do parku Rajská zahrada. „Pro Prahu 3 je typické, že tu umění vzniká nejen v kulturních institucích, ale i zezdola: na ulicích a náměstích, v hospodách, na dvorcích a na sousedských akcích, které pořádají místní obyvatelé. V tom tkví jedinečný potenciál této lokality,“ říká radní pro kulturu Pavel Křeček. Dokládá to třeba multižánrový festival Žižkovské mezidvorky, který se po dvou podzimních ročnících opět vrací na přelom jara a léta. Letos proběhne 21. května na devatenácti místech. „Ani jedenáctý ročník nepostrádá nic z původního záměru festivalu, a proto se na jeho organizaci podílejí Žižkováci se svými většími či menšími dvorečky, zahrádkami a vnitrobloky, které zaplní pestrý program. Nebude nouze o hudebně, divadelně, tanečně a pěvecky bohatou sobotu, doplněnou o výstavy, bazárky, workshopy, swapy, jarmarky či dětské aktivity. Zvány jsou také sociálně nebo ekologicky zaměřené projekty, které představí své aktivity veřejnosti,“ popisuje sousedskou slavnost její spoluorganizátor Martin Slepička.

Milovníci Žižkova a jeho specifického koloritu by si v květnu neměli nechat ujít ani připomínku stého výročí připojení čtvrti k Velké Praze v režii Urban Sketchers Prague a místního spolku Krasomil. Akce je vyvrcholením deseti kreslicích setkání na různých místech Žižkova a uskuteční se v neděli 8. května v podniku Dzomsa v Lucemburské ulici. Po zahájení výstavy kreseb, maleb a básní ze Žižkova bude následovat pochod patriotů na Parukářku. Kresby si pak v Dzomse můžete prohlédnout až do konce května.

Do středu pozornosti se ve stejném měsíci dostane i architektura, již veřejnosti každoročně zpřístupňuje projekt Open House Praha. Letos připomíná narození několika významných architektů působících v Čechách. Jedním z nich je Slovinec Jože Plečnik, který by letos v lednu oslavil 150. narozeniny, a při této příležitosti bude možné nahlédnout do interiérů kostela Nejsvětějšího srdce Páně, s nímž je jeho jméno spjato. Vedle toho se během třetího květnového týdne otevřou návštěvníkům i brány sídla kreativní agentury Loosers v Nitranské ulici na Vinohradech, areálu Olšanských hřbitovů, funkcionalistického domu Radost, původních městských lázní Žižkov, kde má vzniknout Dům tance, a kulturního centra Krenovka v bývalé obrazárně mezi Husitskou a Příběnickou ulicí. Právě zde vznikl nedávno unikátní prostor pro kreativní tvorbu, který pod názvem Inkubátor Krenovka pronajímá ateliéry malířům, ilustrátorům, sochařům, designérům a dalším umělcům. „Díky příznivým a férovým podmínkám dává Inkubátor prostor mladé generaci, která na rozdíl od již etablovaných umělců nemá tolik příležitostí,“ vysvětluje iniciativu Tomáš Pánek, místopředseda zaštiťujícího spolku Trať 42. Budova poskytuje zázemí také tanečnímu divadlu Ponec a čítárně Unijazz, která se sem přesunula z Jindřišské pasáže. Místo má sloužit nejen umělcům, ale i veřejnosti. V nejbližší době nabídne například divadelní představení a promítání loutkových filmů Televize Estráda.

Sdílet:

Anežka Hesová

29. 04. 2022

Login