Seniorku podváděl synovec
Na ombudsmanku se obrátila s žádostí o radu a pomoc dcera devětaosmdesátileté seniorky. Uvedla, že trvale žije v Liberci, s matkou je v pravidelném telefonickém kontaktu, navštěvuje ji dle potřeby a času. Matka žije sama v bytě soukromého majitele. Při návštěvě matky objevila dopis od majitele domu, v němž jí vyčísluje dluh na nájemném za posledního půl roku, žádá okamžitou úhradu a upozorňuje na možnost výpovědi z nájmu kvůli jeho neplacení. Z rozhovoru dcery s matkou vyplynulo, že ji v poslední době pravidelně navštěvuje synovec, který obstarává nákupy a pochůzky, navíc zajišťuje platby nájemného a inkasa na poště.
Synovec tuto informaci popřel, uvedl, že žádné peníze neobdržel a platby nezajišťoval. Následně přestal komunikovat. Dcera žádala o radu, jak tuto situaci řešit a jak zabránit dalším možným problémům. Seniorku jsme navštívili a z rozhovoru s ní bylo patrno, že si synovce oblíbila, věří mu a je pravděpodobné, že i napříště bude ochotna předat mu své finanční prostředky. Kontaktovali jsme i jejího ošetřujícího lékaře, který potvrdil důvěřivost a snadnou ovlivnitelnost seniorky. Nabídli jsme proto dceři ustanovení zvláštním příjemcem dávek důchodového pojištění matky, s čímž nakonec souhlasila i sama seniorka.
Dále jsme kontaktovali majitele domu a vysvětlili mu situaci. Ten si pak s dcerou domluvil další postup. V současné době důchodové dávky přebírá dcera, hospodaří s financemi své matky a zajišťuje veškeré její potřeby. Seniorce jsme zajistili pravidelné návštěvy dobrovolníka, který jí dělá společnost. Zařídili jsme i připojení k systému tísňového volání Chytrá péče, které ji celodenně monitoruje a kontroluje. Dceři jsme poskytli poradenství v oblasti sociálních dávek a sociálních služeb.
Zdeňka Hošková —ombudsman pro seniory, T: 222 116 451, 725 845 465, hoskova.zdenka@praha3.cz
K dispozici je každé úterý od 11.00 do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51, 2. patro, kancelář č. 205. a dále každý čtvrtek od 11.00 do 14.00 v Infocentru Praha 3, Milešovská 1.