Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Monstrózní nákupní centrum vedle nádraží nesmí vzniknout

Nákladové nádraží Žižkov se v březnu stalo definitivně kulturní památkou. Nevznikne tedy Jarovská spojka, čtyřproudé pokračování Olšanské ulice, které měla budova ustoupit. Urbanistická koncepce celého území se nyní připravuje, vlastnicky je ale roztříštěno: jižní a východní část patří společnosti Žižkov Station Development (České dráhy a Sekyra group), severní díl drží Discovery group a k tomu dále.

Jde o území zhruba vymezené na jihu budovou nádraží, na západě ulicí Jana Želivského a na severu Malešickou. Discovery zde řadu let chystá Žižkovu zcela nepřiměřenou zástavbu vhodnou snad leda na okraj města mezi sklady a skládky. Byty, kanceláře až do výše čtrnácti pater či hotel na Basilejském náměstí nejsou však ještě nic proti olbřímímu obchodnímu centru projektovanému podél nádražní budovy. Zabrat má 36 tisíc metrů plochy.

Kolik dalších aut do přetížené ulice Jana Želivského přivede? Potřebuje Žižkov další takové centrum? Kolika menším místním podnikatelům v okolí asi vezme práci? O barbarské architektuře stavby je pak vůbec škoda ztrácet slova.

Právě tuto podobu, rozsah a umístění projektu Discovery včetně monstrózního obchoďáku opakovaně v minulosti doporučil žižkovský Výbor pro územní rozvoj pod vedením Ondřeje Pechy (ODS) a odsouhlasila místní radnice ovládaná Pavlem Hur­dou. Právě díky nim, oba jsou léta též vlivnými zastupiteli hlavního města, odsouhlasila v březnu 2010 rada hlavního města udělení výjimky ze stavební uzávěry pro celé území a tím začalo nekoncepční drobení lokality. Celý, výjimkami po celou dobu až podezřele provázený „proces“ završil v květnu 2012 Útvar rozvoje hlavního města Prahy (ÚRM), když zcela bez odůvodnění na příkaz svého tehdejšího ředitele doporučil i umístění výjimečně přípustné stavby onoho obchodního kolosu.

Od loňského června nastal však ve věci obrat. Žižkovská radnice změnila postoj k zamýšlenému projektu na nesouhlas a formulací nových zásad rozvoje brownfieldu nádraží ustoupila od spojky, bourání nádraží i podpory obchodního hangáru Discovery. V územním řízení stavební úřad Prahy 3 však přes nesouhlas městské části projekt povolil. Všichni účastníci řízení včetně radnice se odvolali, nyní čekáme na rozhodnutí magistrátu. A Discovery nás žaluje kvůli maření investice.

Raději se budeme s Discovery soudit a proti stavebnímu úřadu odvolávat, než bychom dopustili, aby nám uprostřed čtvrti, na frekventované komunikaci a nově vedle památkově chráněného objektu vzniklo něco, co slušný člověk nemá jak nazvat.

HELENA BENÝŠKOVÁ, členka Výboru pro  územní rozvoj – Ž(n)S

Výpis všech článků

Další názory zastupitelů

simeon_popov

Otazníky nad projektem „Lupáčova“

01. 05. 2013
marek_zeman

Další neodůvodněná podpora soukromé firmě

01. 05. 2013
ondrej_rut

Nepříjemné prvenství

01. 05. 2013
Login