Nepříjemné prvenství
Městská policie vydala v těchto týdnech zprávu o nehodovosti v Praze za rok 2012. Praha 3 si z ní odnáší jedno nepříjemné prvenství. V žebříčku nejnebezpečnějších míst pro chodce obsadily přechody na území Žižkova dvě první příčky. U stanice Biskupcova došlo k šesti nehodám za účasti chodců, u stanice tramvaje Olšanské náměstí ke čtyřem.
Veškeré komunikace a ulice jsou v majetku a správě hlavního města. Letos přitom klesl pražský rozpočet na bezpečnost silničního provozu v položce BESIP na pouhých 10 milionů korun, zatímco investice do komunikací pro automobilovou dopravu mají dosáhnout 6,3 mld. Kč.
Je proto nezbytné, aby městská část převzala odpovědnost. Na základě smluv s TSK se v tomto i příštím roce chystáme investovat do bezpečnosti chodců. Vzniknout by měl např. nový přechod pro chodce na křižovatce Ondříčkova/Bořivojova, chystáme zklidnění ulice Na Jarově, zásadní úpravy pro bezpečnost dětí se chystají před ZŠ Lupáčova. Snažím se také přesvědčit hlavní město o zřízení nových přechodů pro chodce na křižovatce Vinohradská/U vodárny, aby nebylo nutné využívat pro přechod vestibuly metra, přispět z rozpočtu bude muset i Praha 3. V rámci BESIP se pak dočká oprav křižovatka Korunní/Hradešínská. Stranou zájmu by neměla zůstat i výše uvedená nebezpečná místa.
V následujících měsících bych rád otevřel debatu o zavádění zklidněných vybraných rezidenčních zón s rychlostí 30. Bez nutnosti snižování počtu parkovacích míst či větších investic je možné zvýšit bezpečnost chodců, upřednostnit místní před těmi, kdo Prahou 3 jen projíždějí a dalším pozitivním přínosem může být i zlepšení podmínek pro cyklisty. Pro promyšlenou podporu cyklistické dopravy nechala radnice zpracovat generel cyklistických tras, který vám představíme v následujícím čísle Radničních novin.
Příjemné jarní čtení.
ONDŘEJ RUT, zástupce starostky