Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Rušení nočního klidu fyzickou i právnickou osobou (provozovnou)

Odpovědi na nejčastěji kladené dotazy k životním situacím

K tomuto jednání lze obecně uvést, že u jednání hostů provozovny (tj. hostů právnické osoby) by zdejší správní orgán mohl postupovat zejména u uvažovaného přestupku proti veřejnému pořádku dle ust. § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZNP“), kterého se dopustí fyzická osoba tím, že poruší noční klid (nebo též v bytovém domě v pronajaté bytové jednotce či ve vlastním bytě).

Za uvedený přestupek lze uložit pokutu do 10 000 . Pokud se však situace opakuje pravidelně, lze uložit pokutu  15 000 .

V případě přestupku právnické osoby by se obdobně mohlo jednat o přestupek proti veřejnému pořádku dle ust. § 5 odst. 2 písm. a) ZNP.

Co mohu udělat sám/a?

Nejvhodnější je oznámit jednání mající znaky uvedeného přestupku útvarům Městské policie hl. m. Prahy nebo Policie ČR, a to i opakovaně. Doporučujeme tak učinit bezprostředně po možném přestupkovém jednání; případně volejte policii na místo, kdy policie poté provede vlastní prošetření události, vyloučí spáchání trestného činu, a správnímu orgánu věc oznámí k projednání již na konkrétní osobu se všemi potřebnými podklady pro zahájení přestupkového řízení.

Často se však stává, že hlučící osoby před příjezdem policie zdroj hluku omezí nebo se snaží z místa odcházet. Pak je to tzv. tvrzení proti tvrzení – slovo Vaše proti slovu jejich. Na tuto možnost je dobré se připravit. Můžete například na svůj mobilní telefon nahrát zvuk nebo natočit videozáznam. Po příjezdu policie pak budete mít důkaz, že se Vaše oznámení zakládá na pravdě.

Oprávnění Policie ČR a městské policie

Ztotožňovat fyzické osoby je oprávněna zvláště Policie ČR nebo Městská policie hl. m. Prahy. Pokud např. strážník na místě odhalí přestupek a neprojedná jej na místě ve vlastní působnosti, oznámí jej k projednání zdejšímu správnímu orgánu i s podklady, které jsou pro správní orgán k projednání nezbytné.

V oznámení policejního orgánu je zpravidla vedle identifikace podezřelé osoby nutné uvést místo a čas spáchání jednání majícího znaky přestupku, popis události, ve kterém je spatřováno přestupkové jednání a označit důkazy, jsou-li nějaké.

Pro případ možného následného zahájení správního řízení je nutné, aby osoba, která se protiprávního jednání má dopouštět, byla jednoznačně identifikována ve smyslu ust  § 18 odst. 2 věta druhá zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“): "Údaji umožňujícími identifikaci fyzické osoby se rozumějí jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu (…).".

Jaký postup správního orgánu mohu očekávat?

Výsledkem případného přestupkového řízení je v případě prokázání viny za spáchaný přestupek uložení sankcenejčastěji pokuty; v úvahu přichází také zastavení řízení z důvodů uvedených v zákoně o některých přestupcích.

Jakékoliv podezření, které by mohlo vést správní orgán k uložení správního trestu, je nejprve během provádění důkazů v rámci správního řízení nutné prokázat tak, aby nevznikla důvodná pochybnost. K tomu slouží např. výpovědi očitých svědků, fotografie, kamerové záznamy, lékařské zprávy atd.

V opačném případě se správní orgán dostává do stavu důkazní nouze, při které je povinen uplatnit zásadu „v pochybnostech ve prospěch obviněného“.

Proti nadměrnému hluku je rovněž možné se bránit soudní cestou prostřednictvím občanskoprávní žaloby. Podle § 1013 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“), se vlastník zdrží všeho, co působí, že odpad, voda, kouř, prach, plyn, pach, světlo, stín, hluk, otřesy a jiné podobné účinky (imise) vnikají na pozemek jiného vlastníka (souseda) v míře nepřiměřené místním poměrům a podstatně omezují obvyklé užívání pozemku.

Ten, kdo je rušen ve výkonu svého vlastnického práva tzv. imisemi, má možnost bránit se proti nim podáním negatorní neboli zápůrčí žaloby, kterou se bude domáhat, aby obtěžujícímu žalovanému vlastníkovi bylo uloženo zdržet se přesně vymezeného rušení.

Neustanou-li imise ani poté, lze vymáhat splnění soudem stanovené povinnosti prostřednictvím výkonu rozhodnutí (exekuce). Povinnému jsou pak ukládány (i opakovaně) pokuty.

Ochrana vlastnického práva je tedy zajišťována právě i právní úpravou ochrany před výkonem vlastnického práva ostatních, avšak sousedících vlastníků neboli právní úpravou tzv. sousedských práv. Soud v takové situaci posoudí, zda dochází k imisím překračujícím míru přiměřenou místním poměrům. Pokud dojde ke kladnému závěru, žalobě vyhoví a stanoví povinnost zdržet se tohoto neoprávněného jednání.Slova „míra přiměřená místním poměrům“ vyjadřují nutnost individuálního posouzení každého případu, neboť ochrana práv vlastníka jedné věci nesmí být v nepoměru k ochraně, jež náleží právům vlastníka druhé věci.

Hlukové limity — Hygienická stanice hlavního města Prahy

Kontrola hlukových limitů je mimo působnost zdejšího oddělení správního. Uvedené porušení zákona je oprávněna prověřovat Hygienická stanice hlavního města Prahy, a případně je postihovat podle zákonů mimo naši gesci, zejména pak podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, jmenovitě dle § 92g, který se týká přestupků na úseku ochrany před hlukem, vibracemi a neionizujícím zářením.

Postoj radnice MČ Praha 3

domněnce nedodržení otevírací doby provozovnou existuje od roku 2018 i přes snahu vedení MČ Prahy 3 pouze záměr Magistrátu hl. m. Prahy vydat obecně závaznou vyhlášku k regulaci provozní doby hostinských zařízení, kterou by bylo možno regulovat provozní doby hostinských zařízení za účelem ochrany veřejného pořádku a nočního klidu.

Na toto téma proběhlo z iniciativy vedení zdejší radnice nespočetně schůzek; je evidována řada petic od občanů, avšak na základě současného právního rámce není možno omezit provozní dobu hostinských zařízení, pouze venkovních zahrádek, neboť Magistrát hl. m. Prahy nepovažuje vydání nové vyhlášky za účelné a je toho názoru, který se se zkušenostmi ÚMČ Praha 3 neshoduje, že podobné problémy je možno eliminovat stávajícími nástroji.

Při dalším porušení nočního klidu doporučujeme vždy znovu kontaktovat strážníky Městské policie hl. m. Prahy nebo hlídku Policie ČR.

Vyřizuje

Odbor občansko správní, oddělení správní
Havlíčkovo nám. 700/9, č. 032

Úřední hodiny

pondělí
8—12 h 13—18 h
středa
8—12 h

13—18 h

Login