Okolí Olšanského náměstí promění rekonstrukce
Velké změny čekají v průběhu prázdnin prostor před ZŠ Lupáčova i blízkou křižovatku ulic Táboritská – Ondříčkova.
Projekt na zlepšení dopravní situace v okolí Lupáčovy ulice, který před pěti lety odstartovala tragická nehoda na křižovatce Rokycanovy a Prokopovy, se blíží do svého finále. Během letních prázdnin totiž projde oblast kolem Olšanského náměstí a Základní školy Lupáčova rozsáhlou rekonstrukcí, během níž tu vyrostou bezpečnější chodníky, nové stromy i místa k posezení.
„Během zpracování projektu zklidnění před ZŠ Lupáčova se ukázalo, že je nevyhnutelné spojit ho s rekonstrukcí přilehlé křižovatky Ondříčkova – Táboritská, kde hlavní město naplánovalo výměnu světelné signalizace. Protože město nemělo vůli navázat tuto akci na projekt v Lupáčově, vyčlenili jsme z rozpočtu městské části prostředky na práce, které udělají z křižovatky kvalitní veřejný prostor,“ vysvětlil zástupce starostky pro dopravu a parkování Ondřej Rut.
Klidnější doprava před ZŠ Lupáčova
Rekonstrukce prostoru před základní školou počítá se vznikem tzv. kiss and ride parkoviště vyhrazeného pouze pro potřeby rodičů dopravujících děti do místní školy, přičemž stávající parkoviště mezi hotelem Olšanka a školou bude zrušeno. Automobilový provoz pak zpomalí vyzvednutí celého prostoru křižovatky s Chelčického ulicí na úroveň chodníku. Vzhledem k tomu, že Lupáčovou a Ondříčkovou prochází cyklotrasa A421, počítá se také s vyhrazením prostoru pro protisměrný pohyb cyklistů včetně signalizace pro průjezd křižovatkou. „Stavební úpravy jsou jedním z nejúčinnějších řešení, protože reagují na konkrétní problémy a fyzicky jim zamezí,“ komentoval chystané změny vedoucí odboru dopravy Martin Vančura.
„Investice zvyšující bezpečnost provozu stejně jako investice pro zlepšování veřejného prostoru nebo školních budov považuji za nejlépe vynaložené peníze z hlediska zájmu občanů Prahy 3. A tato investice v sobě zahrnuje všechna tři hlediska,“ dodává zástupce starostky pro investice Bohuslav Nigrin.
Přestavba zahrnuje také propojení Chelčického ulice s Prokopovou, které bude osazeno značkou s přikázaným odbočením doprava zpět na Olšanské náměstí. To by podle představitelů radnice mělo snížit počet aut, která si dnes průjezdem oblasti pouze zkracují cestu, o několik set denně. Další snížení by pak mělo přinést plánované zavedení stejného opatření také o něco níže na křižovatce Rokycanova – Prokopova.
Křižovatka pro lidi, nejen pro auta
Přestavba křižovatky Táboritská – Ondříčkova, jejíž úprava pochází z dílny architektonického studia a05, počítá s výstavbou nového veřejného prostranství před Bezovkou, které vznikne zrušením odbočovacího pruhu z Táboritské. Zvětšenou plochu pak zkrášlí výsadba nových stromů a trvalkových záhonů, mezi kterými budou zřízena místa k posezení. Pro bezpečnější pohyb chodců skrze křižovatku budou stávající přechody doplněny dělícími ostrůvky a kompletní výměnu čeká také světelná signalizace řídící provoz křižovatky.
Bezpečnost chodců především
Kromě výše zmiňovaných rekonstrukcí čeká letos proměna také křižovatku Ondříčkova – Bořivojova, kde radnice naplánovala vybudování nového přechodu s integrovaným dělícím ostrůvkem. Projekt zároveň počítá s vysazením chodníků a zvětšením pochozích ploch. Podobné úpravy čekají také křižovatku ulic Na Jarově – Pod lipami.
Do zvýšení bezpečnosti investuje podle zástupce starostky Ondřeje Ruta radnice letos kolem 18 milionů korun. Pro příští roky je pak naplánována celá řada dalších akcí, jako jsou například zmíněná úprava křižovatky Prokopova – Rokycanova, úprava okolí tramvajových zastávek na Olšanském náměstí nebo opatření ke zklidnění ulice Jana Želivského. Stavební povolení už má projekt zklidnění křižovatky Na Vrcholu – V Domově. V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati na Vinohradské a rekonstrukcí náměstí Jiřího z Poděbrad se také chystá kultivace křižovatky Vinohradská – U Vodárny, kde mají být zřízeny čtyři nové přechody pro chodce.