Školy se zabydlují v online prostředí
Školská zařízení byla otevřená sotva pár týdnů, než zase musela upřednostnit distanční výuku. Digitalizace vzdělávání však nemusí být jen nouzovým opatřením.
Krátce po zahájení školního roku přešly střední i základní školy opět do režimu domácího vzdělávání a pro žáky i učitele to znamenalo znovu zasednout před displeje a monitory. Situace je náročná také pro rodiče, kteří musí zajistit dětem vhodné prostředí a při výuce na dálku často přímo asistovat. Právě na tuto praxi se již v září zaměřilo dotazníkové šetření Prahy 3, které mapovalo zkušenosti rodičů a učitelů s distančním vzděláváním v minulém pololetí. Výsledky dotazníku pomáhají odhalit silné a slabé stránky online výuky a slouží také jako podklad pro další strategii podpory škol a rodin.
Z odpovědí učitelů vyplývá, že jim školy většinou byly schopné zajistit potřebné vybavení a proškolení, žákům však techniku neposkytovaly a podmínky pro domácí vyučování si rodiny musely vytvořit samy. Některé domácnosti si proto pořizovaly elektroniku, jiné řešily problémy se sdílením techniky a prostoru mezi členy rodiny. Další překážkou online výuky je z pohledu učitelů nedostatečná motivace žáků. Většina rodičů zase v dotazníku uvádí, že se během uzavření škol cítí přetíženi. Kromě vzdělávání dětí musí totiž zvládat péči o domácnost i vlastní zaměstnání.
Jedním ze závěrů dotazníku je zjištění, že učitelé mají zájem o metodickou podporu v oblasti distanční výuky a uvítali by trénink, jak lépe distančně učit. Praha 3 na to zareagovala nabídkou workshopu se zahraničními učiteli, kteří školám pomáhají digitální vyučování zatraktivnit. „Seminář nám přišel rozhodně zajímavý, přínosný a inspirativní,“ popisují své dojmy z prvního workshopu pedagogové ze ZŠ Chelčického. „Přístup i výklad lektorů je příjemný, srozumitelný a milý. Zároveň si ceníme možnosti ovlivňovat obsah následujících workshopů tak, aby odpovídal našim potřebám.“ Metodu vnímají jako použitelnou nejen v rámci nouzových opatření, ale i do budoucna jako obohacení klasické výuky.
Že se online škola postupně stává nedílnou součástí moderního vzdělávání, dokazuje i pilotní projekt výuky angličtiny na ZŠ Jeseniova, kde společně s českou učitelkou vyučuje také rodilá mluvčí z USA, která je připojená online. „Angličtina a ovládání moderních technologií jsou schopnosti, bez nichž se dnešní žáci neobejdou,“ upozorňuje místostarosta Štěpán Štrébl, který je zodpovědný za oblast školství. Výuku neohrozilo ani říjnové zavření základních škol. Se svou americkou učitelkou se děti mohou spojit z domova a interaktivní hodiny pokračují nezávisle na krizových opatřeních.
Text a foto: Anežka Hesová