Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Tereza Beranová: Chceme v dětech probudit zvědavost

Výstava Tělo v těle, která je k vidění v žižkovském Atriu, má i vzdělávací funkci. Čím vším je unikátní, popisuje lektorka Tereza Beranová.

Komu je expozice určená a co chce návštěvníkům sdělit?

Výstava je určená všem věkovým kategoriím, široké veřejnosti i školním skupinám. Jejím záměrem je upozornit na naše tělo, na to, jak se během života proměňuje a jak ho běžně nevnímáme. Zdůrazňuje téma odlišnosti jako nositele pozitivních impulzů a změn ve společnosti.

Co přesně je úkolem doprovodných programů pro školy?

Doprovodné programy jsou přizpůsobené různým věkovým kategoriím dětí. Jsou postavené na kombinaci diskuzí, výtvarných, pohybových a zážitkových aktivit a her. Jednotlivé aktivity slouží jako můstek k porozumění vystaveným dílům. Snažíme se dětem pomoct objevit „vzkazy“ ukryté v uměleckých dílech a ukazujeme jim k tomu cestu tím, že je necháváme něco tvořit a diskutovat o tom bez obav ze špatné odpovědi.

Herní prvky se uplatňují i v současné výuce. V čem se liší doprovodné programy výstavy například od přírodopisu nebo výtvarné a občanské výchovy?

Liší se prostředím a tím, kdo je vede. Ve škole děti často podléhají stereotypním vzorcům chování. Kvůli svým společenským rolím, daným školním prostředím, nemají děti ani učitelé tolik možností „se navzájem překvapit“. Vytvořit dětem v rámci výuky podmínky pro zážitek je pro učitele v prostředí školy náročné. My děti nehodnotíme a ony to vědí. Jsme na ně zvědaví a zvědavost chceme probudit i v nich. Přejeme si, aby odcházely s tím, že se dozvěděly něco nového o sobě nebo o ostatních. A aby to obohacení dokázaly uplatnit v běžném životě. Aktivity volíme tak, aby děti na odpovědi přišly samy a mohly vyjádřit své názory. Výstava nabízí možnost otevřít témata, kterým je potřeba se věnovat, ale ve školním prostředí je pro ně těžké najít místo. Je o těle. Ale kde začíná jeho příběh a kde končí? Každý program je velmi citlivá hra, která se s každou skupinou proměňuje, děti jsou našimi spoluhráči. Držíme se ale scénáře programu. Menší děti objevují především tělo v jeho fyzických proměnách, starší děti pracují i s proměnou předsudků, které se vážou k tématu tělesnosti v širších souvislostech. Takže přírodopis, občanka i výtvarka v jednom.

Jaké jsou výhody využití prvků umění při vzdělávání?

Umění přináší nekonečné množství témat, nad kterými se dají vést rozsáhlé diskuze, podporuje kreativitu a zvědavost, uvolňuje fantazii. Umožňuje poznávat sebe sama a přijmout se takoví, jací jsme. Dává prostor vyjádřit emoce nebo humor. Přesah umění do všech životních oblastí je výjimečný. I proto, že klade otázky, na které neexistuje správná ani špatná odpověď.

Jak na výstavu reagovali žáci a učitelé, kteří ji už viděli?

Zatím jsme se nesetkali s jiným než kladným přijetím. Většina skupin chodí na naše programy opakovaně. Vítáme, když se učitelé do programu aktivně zapojí, a děti je tak můžou vnímat jinak, než jsou zvyklí. 

Sdílet:

Miroslav Štochl

09. 07. 2024

Výpis všech článků

Další rozhovory

DSCF6490

Markéta Nausch Sluková: Ze schodů na Vítkov mě ještě teď bolí nohy

31. 07. 2024
IMG 4361

Mirka Černá: Školáky můžeme podpořit vyprávěním svých zkušeností

05. 09. 2024
IMG 0128

Štěpán Mareš: Karikatury jsou někdy moje kreslená pomsta

19. 09. 2024
Login