Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Mirka Černá: Školáky můžeme podpořit vyprávěním svých zkušeností

Mirka Černá působí už 14 let jako učitelka na ZŠ Chmelnice. Podle ní usnadňuje dětem nástup do školy hlavně to, když zjistí, že podobné situace zažívají i ostatní.

Existuje způsob, jak dítě zbavit strachu z nového prostředí nebo z návratu do školy?

Každý z nás má obavy z nového prostředí i různá očekávání, jak všechno bude probíhat. To platí pro děti i dospělé. Dětem — a nejenom jim — pomáhá, když s nimi budete o všem mluvit a podpoříte je vyprávěním vlastních zkušeností. Děti tak zjistí, že na to nejsou samy a že i ostatní prožívají podobné situace a emoce.

Co dalšího usnadní dětem adaptaci v novém školním prostředí?

Každé dítě je jiné. Některé děti se ve třídě cítí dobře hned od prvního dne, jiné potřebují více času. Já se ve své třídě snažím připravit všechno tak, aby to děti bavilo a zažily úspěch. Rodiče znají své děti nejlépe, a mohou proto předpokládat, jak budou zpočátku reagovat. Důležitá je vzájemná důvěra mezi rodiči, dětmi a učiteli. Pokud se všichni navzájem respektují a důvěřují si, jde všechno snáze. Samozřejmě může někdy budování důvěry trvat delší dobu, ale i to je přirozené.

Jaký řád mohou rodiče zavést, aby děti našly oporu ve školním prostředí?

Děti zpočátku potřebují pomoc se zorientovat. Například je užitečné, když s nimi rodiče připravují věci na příští den. Maminky a tatínkové mohou pak postupně nechat zodpovědnost na dětech, které se tak osamostatní a uvědomí si své povinnosti.

Řada rodičů se snaží efektivně podpořit děti při učení v domácím prostředí a zvýšit jejich motivaci. Máte pro ně nějakou praktickou radu?

Je důležité, aby si každé dítě našlo to, co ho baví a čemu se chce věnovat. Podpořit děti můžeme povídáním, hrou a poskytnutím prostoru, který každý z nás potřebuje.

Působíte taky jako lektorka v rámci místního akčního plánu (MAP) pro vzdělávání. Co přesně to obnáší?

Cílem projektu je zajistit kvalitní vzdělávání v mateřských a základních školách, prohloubit spolupráci mezi školami na území Prahy 3 formou vzdělávacích akcí a sdílení. MAP nabízí inspirativní program pro ředitele a učitele, pro děti i jejich rodiče. Například ve středu 18. září se koná online Rodičovská kavárna zaměřená na grafomotoriku dětí v mateřských školách. Zájemci se dozvědí, jak můžou svým dětem pomoct při nácviku správného držení tužky, co a jak mají trénovat. To je základ, který by děti měly zvládnout při nástupu do 1. třídy. Další informace najdete na webu skolypraha3.cz. 

Sdílet:

Kateřina Loukotová

05. 09. 2024

Výpis všech článků

Další rozhovory

IMG 0128

Štěpán Mareš: Karikatury jsou někdy moje kreslená pomsta

19. 09. 2024
1F2A9276

Karel Šíp: Mimo okruh Vinohrad a Žižkova bych si nezvykl

20. 06. 2024
beranova

Tereza Beranová: Chceme v dětech probudit zvědavost

09. 07. 2024
Login