Monika Podrábská: Sledujeme schopnosti, osobnost a zájmy
Jak probíhá testování školáků ohledně volby povolání, popisuje ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3 Monika Podrábská Skotnická.
Komu je kariérní poradenství určeno?
Žákům ZŠ a SŠ v období, kdy zvažují změnu stupně vzdělání. Je vhodné, aby do poradny přicházeli ti, kteří nemají v dalším profesním směřování jasno. Proto se na nás nejčastěji obracejí rodiče nebo žáci, kteří vybírají mezi možnostmi, nebo ti, kteří vůbec nevědí. Testování profesní orientace probíhá na ZŠ v průběhu června, přes prázdniny se nashromážděné testy vyhodnocují a na začátku školního roku během září až listopadu se výsledky konzultují. Žáci 9. ročníků a jejich rodiče tak dostávají informaci dostatečně v předstihu před přihláškami na střední školy. U žáků SŠ je obdobím skupinových vyšetření březen, duben a konzultací květen, červen, případně září. Tak mají studenti informace již na počátku maturitního ročníku. Klienti se mohou hlásit i individuálně, držíme si prostor pro podzimní opozdilce.
Jak probíhá testování?
Ve dvou fázích. První je samotné testování, které většinou probíhá skupinovou formou, potom následuje individuální konzultace výsledků. V posledních dvou letech se osvědčila spolupráce s jednotlivými školami, do kterých se podařilo první fázi přesunout. Skupiny mají kolem 20 žáků a test trvá 3,5 až 4 hodiny. Sledujeme rozumové schopnosti, osobnost a zájmy. Individuální konzultace zjištěných výsledků probíhají již v poradně. Při nich probíráme výsledky a představy klienta a rodičů. Sdělíme jim, jaký typ školy by byl pro žáka vhodný, dostanou kontakty na školy a informace, co je na škole čeká a jak náročná bude. Může ale zaznít informace i o tom, že zvolená škola vhodná není.
Rozeznáte, na co má žák talent?
Každý z kvalifikovaných psychologů používá vlastní standardizované testy, které mu nejvíce vyhovují. Součástí testování je podrobný test rozumových schopností a často i osobnostní dotazník, protože na úspěchu při studiu se podílejí jak rozumové schopnosti, tak i mimointelektové činitele — píle, vůle, motivace. Někdo volí osobnostní projektivní test, dotazník pracovních a profesních zájmů, u volby SŠ často didaktický test českého jazyka a matematiky. Součástí testování je ale také anamnestický dotazník. Zjišťování talentu není součástí testování, protože talent je velmi specifická schopnost. Těžko rozeznáme talent ke hře na housle nebo výtvarný či sportovní talent. V těchto případech odkazujeme na konzultaci na konkrétní umělecké školy, případně přípravné kurzy k talentovým zkouškám nebo sportovní svazy. Více informací a přihlašovací formulář najdete na ppp3.cz.