Radnice nesouhlasí s omezeními v MHD
Žižkovská radnice se nehodlá smířit s omezeními v MHD, která komplikují život obyvatelům třetí městské části. Vedení Prahy 3 proto bude i nadále požadovat od hlavního města, aby provedlo změny. Vyjádřit se k veřejné dopravě na Žižkově a Vinohradech mohou také občané, které radnice žádá o zaslání podnětů a připomínek.
Od revoluce v pražské MHD uběhl měsíc, a přestože pražský magistrát i Ropid, který dopravu v metropoli organizuje, trvají na tom, že se změny osvědčily, situace na Praze 3 svědčí spíše o opaku.
Zrušení linky 19, která zmizela z ulic bez náhrady, i zkrácení linky 11 a odklonění 16, které patří v rámci městské části k nejvytíženějším, způsobují obyvatelům trojky stále problémy. První totiž od září končí na náměstí Jiřího z Lobkovic a druhá jede z Biskupcovy místo na Jarov směrem na Palmovku, čímž přišli jarovští o přímé spojení na metro A.
„Populaci Jarova tvoří z velké části senioři a nutnost přestupovat cestou na metro jim způsobuje řadu komplikací. Navíc zastávka Biskupcova je příliš malá na hromadné přestupy ve špičce a zastávka Nákladové nádraží Žižkov, která je druhou variantou pro přestup na Želivského, nutně vyžaduje rekonstrukci. Požádali jsme náměstka primátora Noska o řešení tohoto problému,“uvedl místostarosta Ondřej Rut po zářijové jednání na magistrátu. Podle něj je ztráta přímého spojení Jarova s metrem A zásadní a vyřešit tento problém by mohlo jen navrácení 16 do původní trasy nebo protažení 11 na Jarov.
„Odklonění šestnáctky z Jarova snad vadí každému. Bez přestupu se tam totiž nedá dostat. Takové změny mohl udělat jenom někdo, kdo MHD vůbec nejezdí,“ posteskla si nad novými trasami tramvají jedna z cestujících, Jana Jiříková z Prahy 3.
Určité nápravy dopravních komplikací by se obyvatelé třetí městské části mohli dočkat už v dohledné době, jestli ale půjde o úpravu tras tramvajových linek, zatím není jisté. „Na připomínkách stavebně-technického charakteru se začalo pracovat ihned a prověřují se možnosti jejich realizace. Další připomínky budou posouzeny v kontextu připomínek okolních městských částí, neboť linky projíždějící MČ Praha 3 neobsluhují pouze tuto městskou část,“ uvedl v této souvislosti náměstek primátora Josef Nosek. A opatrní jsou i představitelé Ropidu, který dopravu v Praze organizuje. „Z aktuálně prováděných přepravních průzkumů zde (na Praze 3 – pozn. red.) nevyplývá akutní nutnost něco měnit,“ uvedl tiskový mluvčí Filip Drápal s tím, že v listopadu chystá Ropid rozsáhlý anketní průzkum mezi cestujícími, který má ukázat názor veřejnosti na provedené změny.
„Ptát se je třeba všech obyvatel Prahy a nejen zpětně. Nějaké změny byly potřeba, ale neměly se silově nutit centrálním městským částem, ve kterých tak lidé přišli o důležitá spojení, aniž by se k tomu mohli včas vyjádřit,“ dodal Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat, které změny v dopravě dlouhodobě kritizuje. Na nedostatek času k připomínkování změn si už v létě stěžovala také žižkovská radnice. „Městská část Praha 3 dostala od společnosti ROPID lhůtu pouze 4 pracovních dnů, aby se vyjádřila. Naše výhrady ale nebyly reflektovány. Proto je budeme v dalších jednáních i nadále prosazovat,“ uzavřel za radnici místostarosta Rut.
Podle něj v této věci radnice přivítá podněty a připomínky veřejnosti k organizaci dopravy v třetí městské části. Občané je mohou zasílat na e-mailovou adresu MHD@praha3.cz.