Oblečte se udržitelně – letní seriál o sekáčích na Trojce: Vintage Avenue Prague a Žižkovská hrabárna
Husitská ulice není zrovna turistickým lákadlem. Nicméně pokud chcete trochu vintage nebo sportovní módy z druhé ruky, jste tu správně.
Vintage Avenue Prague vznikl díky inspiraci z Paříže a snahou vytvořit něco vlastního. Nikol Sehnálková, která obchod otevřela v říjnu 2022, přijela ještě rok před tím po čtyřletém pobytu z Francie a přemýšlela, co dělat.
„V době covidu jsem se začala nudit, a protože jsem měla hodně ráda módu, secondhandy a vintage oblečení, kterého jsem měla v tu dobu opravdu hodně a u kterého jsem přemýšlela, že bych ho měla zredukovat, napadlo mě, udělat si vlastní online bazar. Ten jsem nastartovala na Instagramu právě pod názvem Vintage Avenue Prague,“ říká Nikol.
Na Instagramu se její oblečení rychle prodávalo, a proto si po čase založila e-shop. Rok na to ale objevila na Praze 3 v Husitské ulici krásné prostory, kde by mohla své oblečení prodávat napřímo. Právě tímto se nechala inspirovat Paříží, kde je podobných obchodů spoustu.
Ze začátku se Nikol dívala hodně na stylistickou stránku svého obchodu a vedla ho spíše směrem k minimalismu. I přesto, že lidé chodili a nakupovali tu, byli i tací, kteří do krámku vešli a rovnou odešli. „Slyšela jsem, jak někteří odcházeli, aniž by se podívali na jakékoliv zboží a říkali, že to tu bude určitě drahé. Usoudila jsem, že tak na ně působí právě minimalistický styl, který jsem tu měla a ze stejného důvodu jsem to změnila. Přidala jsem více stojanů s oblečením a více barev, aby to tu nepůsobilo nějak zvlášť luxusně a příchozí zákazník si nemyslel, že si tu nekoupí nic pod 300 Kč,“ vysvětluje.
Cenový průměr, který ve Vintage Avenue najdete je okolo 200 až 400 Kč. Samozřejmě tu objevíte levnější i dražší kousky v různých materiálech. „Máme tu převážně směsici všeho, takže len, hedvábí, obecně přírodní látky i syntetiku. Během roku 2022 a 2023 jsem tu měla zavedenou především Y2K módu (pozn. redaktorky retro-futuristický módní trend, který se objevil na konci 90. let a na začátku 80. let) a ta hodně šla, pak ji ale začaly prodávat všechny módní řetězce a já se rozhodla, že tu udělám směsici různých stylů,“ říká Nikol.
Díky této změně, přestali do obchodu chodit pouze lidé ve věku 20 let a nyní ho navštěvují i starší zákazníci včetně mužů. A právě díky různorodému výběru od luxusních, vintage kousků až po ty levnější byste sem měli zamířit i vy.
Pro sportovní oblečení jděte do Hrabárny
Z Vintage Avenue je to coby kamenem dohodil do Žižkovské hrabárny. Doslova jde o pět minut chůze a hned při příchodu si všimnete, že majitelé tu z velké části prodávají převážně pánské oblečení.
Jonathan a Barbora Olmos otevřeli Žižkovskou hrabárnu trochu nešťastně, a to v březnu roku 2020 přesně deset dní před prvním lockdownem. Situaci přesto zvládli a dnes se jim poměrně daří. „Máme u nás stálé zákazníky, kteří chodí téměř každý den. Přes sociální sítě nás ale nachází pořád někdo nový. Jedna naše věrná zákaznice pochází například až z Jihoafrické republiky a každý rok, když navštěvuje ČR, jde i za námi a pokaždé tu něco koupí,“ říká Barbora.
Přestože otevření si vlastního malého módního podniku bývá z velké části doménou žen, v tomto případě šlo o nápad Barbořina manžela Jonathana, který je velkým milovníkem vintage a seconhand oblečení. „V našem obchodě se zaměřujeme hlavně na pánské oblečení a snažíme se ho mít vždy více než toho dámského, je to ale skutečně náročné, protože pánského oblečení z druhé ruky není tolik. Do našeho krámku s manželem také vybíráme sportovní značky, vintage kousky z 90. let, ale i současné sportovní oblečení, případně cokoliv, co nám přijde nějak zajímavé. Manžel je Angličan s italskými kořeny, takže do toho výběru vnáší trochu jiný pohled než já, děvče narozené v komunistickém Československu,“ usmívá se Barbora a dodává, že velmi oblíbené v obchodě jsou například fotbalové dresy, které odráží Jonathanovu lásku k fotbalu.
Oblečení berou majitelé Hrabárny nejčastěji od dodavatele z Německa, ale sami také jezdí několikrát ročně do Itálie na tzv. antique markets, kde do svého krámu vybírají zajímavé kousky. Právě od toho se vyvíjí i ceny, jejichž rozpětí je od 50 do 2 000 Kč. „Máme dvě sekce – hrabárnu a výběrový secondhand na stojanech. Na stojanech najdou naši zákazníci kousky naceněné podle toho, jak je daná věc vzácná, z jakého je období, jak pro nás bylo náročné ji získat a podobně. Jde většinou o kousky, které osobně vybíráme a hledáme. Zato oblečení v hrabacích koších je od 50 do 80 Kč a je tu zboží od našich dodavatelů. Vše máme ale většinou ve sportovnějším stylu,“ popisuje.
I přesto, že obchod má už nyní velmi příjemnou atmosféru, majitelé chtějí do budoucna udělat několik menších změn. „Určitě plánujeme rozšíření obchodu v tom smyslu, že přidáme více poliček a stojanů, abychom mohli mít vetší výběr oblečení. A kdo ví, třeba někdy přibude i další pobočka. Žižkov se ale zatím opustit určitě nechystáme,“ dodává Barbora.