Proč je ta Praha pořád tak zacpaná?!
Martina Chmelová (Zelení a nezávislí), koaliční zastupitelka
Proč je Koněvova rozkopaná tolikrát za sebou? A ještě k tomu Želivského? Proč to sakra někdo nezkoordinuje, aby se všechno udělalo najednou? Primátor Hřib se hájí, že opravy ulic, mostů a infrastruktury byly dlouhá léta podfinancované a Praha to teď dohání. Musíme teď opravit spoustu věcí najednou, protože ti před námi na to kašlali. Trocha pravdy na tom je. Pravá příčina špatné koordinace je ale jiná. Ulice spravuje a o opravách rozhoduje řada subjektů, které fungují autonomně. Praha svěřila správu tramvajových tratí, vodovodů, kanalizací a rozvodů společnostem, které spolu nedokážou nebo nechtějí kooperovat, a to i když patří městu. A město (TSK) nemá kompetence, nástroje a sílu koordinaci zvládnout. Když město plánuje opravu třeba Želivského ulice, není to jen o vozovce a chodnících (TSK), ale i o tramvajové trati (Dopravní podnik), výměně osvětlení (THMP), kanalizace a vodovodu (PVS), plynovodu (PPD), elektrického vedení (PRE) či umístění optických kabelů, které provozují soukromí vlastníci. Zmíněné podfinancování vede k tomu, že opravy se často dějí ne na základě plánu, ale v režimu havárie. Třeba nedávné opravy plynu a vodovodu na Želivského. Tichý asfalt se zase musel rychle položit kvůli tlaku soudních rozhodnutí ohledně hlukové zátěže. Občas se rekonstrukce ulic koordinovat podaří, ale jen díky enormnímu úsilí města a MČ (třeba Moskevská na Praze 10). I na Husitské a Koněvově se podařilo vyměnit krok za krokem prakticky všechny sítě. Jen to dlouho trvá a lidi už to štve. Na účinné posílení kapacit hlavního města a systémové řešení koordinací pořád čekáme.