Městská část slučuje své akciové společnosti
Čtyři z pěti akciovek čeká fúze, jejímž výsledkem bude jedna společnost – Správa majetkového portfolia Praha 3. Dalším krokem k zefektivnění poskytovaných služeb bude i sestěhování domovních správ současného SKM ze tří adres na jedno místo.
K 1. červenci 2013 dojde ke sloučení akciových společností vlastněných městskou částí. Proces, jehož výsledkem bude spojení čtyř společností do jedné jediné s názvem Správa majetkového portfolia Praha 3, odstartovala rada městské části v červenci 2012 a dnes se tak chýlí k závěru.
Podle představitelů žižkovské radnice by k zápisu fúze mělo dojít do konce června, takže od 1. července už začne správa městského majetku fungovat podle nových pravidel. Holdingovou strukturu dceřiných firem vybudovalo minulé vedení radnice v roce 2009. Konglomerát společností, který zajišťoval správu bytových domů městské části, tvoří Správa majetkového portfolia a její dceřiné společnosti Správa komunálního majetku (SKM), Investiční a rozvojová a Pražská parkovací. Samostatně pak stojí ještě Správa zbytkového majetku, do níž bylo za minulého vedení radnice převedeno 71 neprivatizovaných bytů.
„Původním záměrem bylo spojit všech pět společností, což, jak se ukázalo, není vůbec snadné. Převedení bytů z vlastnictví Správy zbytkového majetku do vlastnictví městské části by si totiž vyžádalo další peníze a fúzi by časově hodně zpozdilo,“ vysvětlil zástupce starostky pro financování vedlejší hospodářské činnosti Bohuslav Nigrin s tím, že radnice proto od tohoto záměru zatím ustoupila a v první fázi spojí pouze majetkový holding tvořený čtyřmi výše zmíněnými akciovkami. Počínaje prvním červencem tak vznikne jedna společnost, v níž bude mít radnice přímý vliv a která pro ni bude zajišťovat správu městského majetku.
Vedle ekonomické a technické divize bude těžištěm její činnosti divize správy nemovitostí, kam budou spadat stávající služby centrálního dispečinku kotelen, služby Pražské parkovací a hlavně domovní správy bytových a nebytových prostor. Ty dnes občanům poskytují své služby na třech místech Prahy 3, od 1. července ale dojde k jejich sestěhování na jedno místo.
„Od 1. července dojde ke změně systému současných tří domovních správ, které spravovaly místně příslušný obecní a soukromý majetek, a vzniknou dvě domovní správy se sídlem na Olšanské 7. Jedna se bude zabývat výhradně správou obecních bytů a nebytových prostor, druhá pak správou majetku společenství vlastníků jednotek, bytových družstev a fyzických osob,“ popsal změnu Pavel Števich, ředitel SKM, pod kterou dnes všechny tři domovní správy spadají.
Sestěhováním tři domovních správ na jedno místo navíc podle něj umožní úzkou spolupráci. „Slučování povede k zefektivnění vnitřních procesů a tím i poskytovaných služeb,“ uvedl Števich s tím, že sestěhováním domovních správ si polepší i řada obyvatel Prahy 3. „Stěhujeme se na místo, které je v samém centru všech tří bývalých domovních správ, a protože před budovou Olšanská 7 je zastávka tramvají, má navíc dobrou dopravní dostupnost,“ řekl Števich.
Ne všichni obyvatelé Prahy 3 ale sestěhování domovních správ vítají. „Myslím, že by každý měl mít domovní správu co možná nejblíže a tam své problémy řešit. Centralizace je sice hezká věc, ale je to jako kdybyste udělali jednu nemocnici pro celou Prahu. Šetřit se totiž dá na lecčems, ale tím, že se budou dělat nelogické kroky, tím se moc neušetří a spíš to lidi, kterých se to týká, poškodí,“ posteskl si Jiří Berka, který bydlí na Praze 3 v Ondříčkově ulici.
Podle ujištění odpovědných pracovníků SKM zůstanou po stěhování telefonní čísla i úřední hodiny beze změny. „Všichni naši klienti navíc budou o změně adresy jejich domovní správy informování dopisem, který rozešleme v polovině června. V něm najdou nejen oznámení o probíhajícím přesunu, ale také podrobné informace o případných změnách, které se jich týkají,“ dodal ředitel Števich.