Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. (Další informace)

Přeskočit na hlavní obsah

Slackline vyžaduje trpělivost a rovnováhu

K pohybu na lajně potřebujete pevné soustředění, silný střed těla a balanc. Naučí se to každý, pokud má vůli, odvahu a jen tak se nevzdává.

Název slackline je odvozený z anglických slov slack — nenapnutý — a line — provaz. Tato disciplína vznikla v 80. letech minulého století v Yosemitském národním parku jako zábava horolezců při čekání pod skalou. Než dostala současnou podobu, chodilo se po řetězech, lezeckých smycích či kamionových kurtách.

Pro začátečníka je úspěchem, když se na slacklinu postaví a chvíli se udrží. Ti šikovnější zvládnou několik kroků. Pro pokročilé není problémem dělat otočky, dřepy nebo expozice — tedy stání, při kterém se vytočíte napříč do krajiny. „Lajna se běžně kotví za stromy, k čemuž se používají průmyslové smyce — spansety. Pod ty se vkládá ještě bandáž, jako je kus koberce nebo prostěradla, aby se nepoškodila kůra. Na začátek je vhodná délka lajny pět až osm metrů a ukotvení nízko nad zemí, stačí i 20 až 30 centimetrů. Jakmile je ukotvená a dostatečně napnutá, můžete začít chodit. Stačí jednu nohou položit na lajnu, odrazit se od země a chytit balanc. Nejlepší je koukat rovně před sebe, zvednout ruce nad hlavu a snažit se mít těžiště stále nad lajnou. Můžete se vyvažovat i druhou nohou,“ radí prezident České slacklinové asociace Lukáš Winter.

Slackline není ale jen chození na lajně. Podstatou je práce s vlastním tělem a myslí a potkávání se s kamarády. A že slackline není jen záležitostí mladých, dokazuje i to, že v Česku jsou borci, kterým je přes padesát let. Chození po lajně je lákavé třeba tím, že představuje přirozené cvičení rovnováhy a posilování vnitřního svalstva. Mnohdy je i zkouškou koncentrace a psychické odolnosti. Slacklineři nejčastěji chodí na boso, protože tak mají lepší cit v nohou. Slackline určená pro chůzi je široká 2,5 centimetru, což se může zdát málo, ale pro lidskou nohu je to ideální rozměr. Lajny se dál liší materiálem, váhou a průtažností, a tím i chováním. „Pokud si chcete koupit vlastní vybavení nebo vás zajímá cokoli dalšího, můžete navštívit facebookovou skupinu Lajny — Kdy a kde nebo se poradit s experty z České slacklinové asociace,“ nabízí Winter. Sami pak můžete trénovat balanc třeba na Parukářce.

Sdílet:

Text Eliška Stodolová, foto Petr Kormaňák

30. 09. 2021

Výpis všech článků

Další zprávy

ilustrační foto

Dotované kurzy angličtiny s rodilým mluvčím pro žáky 5.-9. tříd z Prahy 3

01. 10. 2021
obedy-pro-verejnost

Stavte se pro poctivý oběd ze školní jídelny

02. 10. 2021
Klinika techniků 1

Slavnostní otevření Kliniky techniků proběhne 14. října

04. 10. 2021
Další zprávy
Login