Pražská MHD se od září podstatně změní
Upravené jízdní řády, zkrácené trasy některých spojů a celkem tři zrušené tramvajové linky. To jsou hlavní novinky, které zásadně promění městkou hromadnou dopravu v metropoli. Rozsáhlé změny, které se dotknou také obyvatel třetí městské části, schválila na svém zasedání 26. června Rada hl. města Prahy a platit začnou už 1. září tohoto roku.
Nejvýrazněji se změny dotknou tramvajových a autobusových spojů. V některých částech města, především v Praze 4 a 11, sice doprava posílí, jinde, např. v severovýchodní části metropole, ale naopak linek ubude. „Kromě vyšší efektivity je hlavním účelem změny jednoduchost, přehlednost a menší počet linek, které by však měly kratší intervaly,“ popsal důvody, které vedly k reorganizaci pražské MHD, náměstek primátora Josef Nosek.
Také na území Prahy 3 dojde k úpravám tras několika spojů a z ulic zmizí i tramvaje, na které byli lidé léta zvyklí. To se týká především linky číslo 19, jejíž vozy od září nevyjedou vůbec (stejně jako linky 15 a 21). Tramvajová linka 16 pak povede jako náhrada zrušené 19 z Biskupcovy místo na Spojovací směrem na Palmovku a Lehovec. Úpravy tras čekají i tramvajové linky 11 a 5. První jmenovaná bude sice jezdit v kratších intervalech, nově bude ale končit na Olšanských hřbitovech. Na zbylé trase směrem k Černokostelecké ji pak nahradí posílené spoje tramvajové linky 5. Trasy ostatních linek křižujících třetí městkou část pak zůstanou stejné, pouze u některých (9 a 11) se zkrátí všednodenní intervaly ve špičce na 4 minuty a mimo špičku na 5 minut.
Kompletní seznam změn v tramvajové dopravě najdete zde.
Oproti některým okrajovým oblastem Prahy autobusy na území třetí městské části významnější změny nezasáhnou. Z většiny linek se totiž stanou tzv. metrobusy, nebo-li páteřní linky, které budou ve špičkách jezdit po 6 až 8 minutách a mimo špičku po 15 až 20 minutách (kompletní seznam metrobusů najdete zde). Jedinou výraznější změnou tak bude omezení linky 124, na které bude v úseku Habrová – Želivského jezdit pouze každý druhý spoj.
Kompletní seznam změn v autobusové dopravě najdete zde.
Nová pražská dopravní koncepce, která začne platit od 1. září, má Praze ročně ušetřit přes 400 milionů korun. Podle představitelů magistrátu to ale není jediný důvod, proč ke změnám dochází. „Nová atraktivní spojení napříč Prahou především řeší některé dlouhodobé požadavky městských částí a reagují na měnící se přepravní nároky cestujících,“ uvedl náměstek Nosek. Přesto si tento krok vysloužil výhrady některých pražských obvodů. Místostarosta Ondřej Rut, který má v třetí městské části na starosti dopravu, připomíná, že proklamované úspory jsou pravděpodobně nadhodnocené a podle posudku ČVUT budou zřejmě významně nižší. Častější přestupování navíc podle něj může také Pražany motivovat k častějšímu využívání automobilů. Avizované úspory se tak můžou rozpustit ve větších dopravních zácpách a nákladech na jejich eliminaci. „Rozumím stížnostem občanů zejména na změnu trasy tramvaje číslo 16, která byla dosud jediným přímým spojem mezi lokalitou Jarova a metrem A. MČ Praha 3 však dostala od společnosti ROPID lhůtu pouze 4 pracovních dnů, aby se k navrhovaným změnám vyjádřila a naše výhrady nebyly reflektovány. Při jednání s hlavním městem budeme požadovat návrat do původního stavu a vyhodnocení provedených změn,“ uvedl Rut na závěr.