Praha 3 chce podpořit realizaci výstavby pavilonu Alfonse Muchy na vrchu Vítkově pro Slovanskou epopej
Blíží se významné výročí 100 let od vzniku samostatného Československa. A stejně tak se blíží zapůjčení Slovanské epopeje Alfonse Muchy, monumentálního díla oslavujícího národ a jeho úlohu v dějinách, do Číny. Vycestování díla z republiky schválili pražští radní, ale tento krok vyvolal nesouhlas odborníků na restaurování uměleckých děl kvůli hrozbě poškození pláten, ale i širší veřejnosti z důvodu symbolického významu tohoto díla. Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová nechápe, že Praha za téměř devadesát let nebyla schopna postavit budovu pro umístění Slovanské epopeje, která ve dvaceti velkoformátových obrazech představuje dějiny slovanských národů a v čase stoletého výročí vzniku Československa musí putovat do zahraničí.
„Neexistuje méně vhodný termín pro zahraniční vystavování Slovanské epopeje nežli je rok 2018. Své dílo daroval Alfons Mucha v roce 1928 městu Praze a veškerému československému obyvatelstvu, nikoliv čínským milovníkům umění. Toto monumentální symbolické dílo vznikalo v době ustavení samostatného Československa a při stoletém výroční by ho také mělo důstojně připomínat doma,“tvrdí starostka Hujová. Proto iniciovala přijetí záměru podpory výstavby pavilonu Alfonse Muchy na vrchu Vítkově pro Slovanskou epopej, který schválili radní Prahy 3.
Praha 3 poskytne hlavnímu městu maximální součinnost pro vypsání veřejné architektonické soutěže na nový pavilon a vybudování tohoto pavilonu pro Slovanskou epopej s respektem k podmínkám, které stanovil sám Alfons Mucha. Umístění pavilonu navrhuje Praha 3 na vrch Vítkov zejména pro výjimečné umístění v rámci hlavního města, které by mělo odpovídat významu celého díla.
Právě podmínka Alfonse Muchy, že Praha na vlastní náklady postaví budovu určenou výhradně pro toto umělecké dílo, kde bude epopej umístěna a zpřístupněna veřejnosti, nebyla nikdy naplněna. V nedávné době na to upozornili mimo jiné i Muchovi dědici. Ti poukázali na fakt, že hlavní město Praha nečiní žádné kroky k naplnění Muchovy podmínky a vyjádřili se i proti záměru zapůjčit dílo na sérii výstav do Asie, zejména pak do Číny.
Starostka Hujová chce tímto znovu otevřít debatu nad osudem Muchova odkazu, poukázat na nedořešené dědictví z minulosti a ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy, Ministerstvem kultury a dalšími příslušnými organizacemi se zasadit o vybudování pavilonu na Vítkově, který odpovídá svým charakterem i umístěním významu Slovanské epopeje: „Národní památník na Vítkově byl vybudován k uctění památky československých legionářů a československého odboje v období 1. světové války. Dnes je v památníku instalována stálá expozice Křižovatky české a československé státnosti. Součástí památníku je i třetí největší bronzová jezdecká socha na světě, socha Jana Žižky, která připomíná bitvu na Vítkově, která se odehrála v roce 1420, kdy husité za podpory Pražanů porazili křižácká vojska,“ zdůvodňuje svůj návrh Hujová. Navíc Alfons Mucha také jedno plátno Slovanské epopeje, věnoval právě této historické události a vytvořil obraz „Po bitvě na Vítkově“. Muchovo dílo akcentuje nejen historii slovanskou, ale obsahuje i řadu výjevů z dějin českých zemí a je bezpochyby spojeno se symboly české státnosti.