Pomoc seniorce ve finanční tísni
Na ombudsmanku se telefonicky obrátila čtyřiaosmdesátiletá seniorka z Prahy 3. Protože má potíže s pohybem, požádala o návštěvu v bytě. Během ní uvedla, že se potýká s několika problémy. V poslední době u ní došlo ke zhoršení zdravotního stavu, především mobility, a k částečné ztrátě soběstačnosti. Doposud jí vypomáhala sousedka, která ale přes léto odjíždí na chatu. Seniorka je vdova, jediná dcera před lety tragicky zemřela. Osmasedmdesátiletá sestra žije trvale mimo Prahu.
Ženě jsme nabídli možnost zavedení pečovatelské služby, což s pláčem odmítla kvůli nedostatku finančních prostředků. Poukázala na to, že má nízký starobní důchod. Dlouhá léta nepracovala, protože pečovala o manžela a dítě. Příjem jí nyní vystačí sotva na úhradu nákladů na bydlení. Obývá byt 3+1 v domě soukromého majitele. Potom, co jsme ho na její žádost kontaktovali, nabídl ženě možnost přestěhování do menšího bytu, což následně taky obstaral.
Současně jsme požádali o příspěvek na bydlení a příspěvek na péči, ze kterého bude seniorka hradit pečovatelskou službu. Během přechodné doby jí bezplatně vypomůže dobrovolník. Pro usnadnění pohybu jsme jí zajistili chodítko a pro celodenní kontrolu připojení k systému tísňového volání.
Vzhledem k tomu, že seniorku tížil vysoký nedoplatek při vyúčtování služeb, sepsali jsme s majitelem domu splátkovou dohodu na částky, které nebudou výrazně zatěžovat její rozpočet.
Zdeňka Hošková —ombudsman pro seniory, T: 222 116 451, 725 845 465, hoskova.zdenka@praha3.cz
K dispozici je každý čtvrtek d 11.00 do 14.00 v Infocentru Praha 3, Milešovská 1., a každé úterý od 11.00 do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51, 2. patro, kancelář č. 205. Stále platí možnost návštěvy v domácnosti po předchozí telefonické domluvě na čísle 222 116 451.