Revitalizace vnitrobloků pomáhá zlepšovat životní prostředí v Praze 3
Milujeme své město. Kouzlo Vinohrad, nezaměnitelnou atmosféru Žižkova. Se všemi klady a i přes jejich zjevné nedostatky. Některé jsou pozůstatkem doby socialismu, jiné bujné výstavby kanceláří a obytných čtvrtí v době nedávné. Obojí má za následek úbytek zelených ploch. Ne náhodou se tak Praha spolu s Římem a Barcelonou řadí mezi města nejvíce ohrožená polétavým prachem. To vše i přes zjevný fakt, že jsou vynakládány nemalé finanční prostředky na zlepšení životního prostředí. Na péči a správu městské veřejné zeleně, jež se významně podílí na kvalitě ovzduší. Zachycuje prach, snižuje hluk, odvádí dešťovou vodu, poskytuje úkryt pro drobné živočichy a stín v horkých dnech.
Veliký potenciál zelených ploch na našem území představují vnitrobloky a sídlištní zeleň. Pravidelná údržba u těchto nerekonstruovaných ploch ale nestačí zajistit jejich aktivní využití coby venkovního obytného prostoru. Některé plní funkci provizorních parkovišť, jiné jsou v převážně betonové podobě, ostatní neatraktivní. Zde je bezpochyby nutná jejich revitalizace, aby se naplnil jejich účel. Prostor pro oddych, sport, zahradničení, podporu sociálních vztahů.
V současné době lze využít pro zakládání a revitalizaci sídelní zeleně finanční prostředky z operačního programu Evropské unie – prioritní osa 6. Získat část finančních prostředků pro revitalizaci posledního nerekonstruovaného vnitrobloku mezi ulicemi Vinohradská, Jičínská, Slezská a Čáslavská by rozhodně stálo za to. Jedná se o jednu z mála veřejně přístupných zelených ploch s herními prvky pro děti v této části města; bohužel však trpí nevyhovujícím funkčním zatížením – dopravou. Vnitroblok je veden jako účelová komunikace a zároveň jako veřejné prostranství. Pohybují se v něm občané i vozidla, některá zde mají přímo parkovací stání. Tato situace vede k problémům, mezi které patří konflikty mezi platícími a neplatícími řidiči. Neplatící řidiči totiž leckdy brání ostatním v užívání jejich zaplaceného parkovacího stání. Dalším problémem je odstavování vozidel mimo vymezené parkovací plochy, kdy se následně vnitroblok stává neprůjezdným. A co víc, z ekonomického hlediska je pronájem parkovacích ploch pro správce, tedy městkou část Praha 3, neefektivní. Nájemné je značně nižší oproti alternativním nabídkám, pokrývá pouze správu a opravy zničených parkovacích sloupků, které vymezují parkovací stání. Současné řešení dopravní obsluhy se tedy jeví jako neuspokojivé pro všechny. Řešení, které by vedlo k posílení oddychové funkce vnitrobloku a zároveň respektovalo potřebnou dopravní obsluhu, bude tedy nutné hledat ve spolupráci s obyvateli zmíněného vnitrobloku, popřípadě také s Vinohradským psychocentrem, jehož klientela narušuje klidový režim tohoto prostoru.
SVĚTLANA ŠKAPOVÁ, předsedkyně komise pro životní prostředí (TOP 09)