Parkovací socialismus
Ondřej Rut (Zelení), místostarosta
Parkovací zóny nefungují, jak je vidět na rostoucím počtu aut odložených na chodnících a nárožích. Na Praze 3 je v zónách 14,4 tisíce parkovacích míst, a vydáno je přitom 14,7 tisíce rezidentních oprávnění. Hlavně na Žižkově a Vinohradech v nočních hodinách zóny praskají ve švech. Cena za rezidentní oprávnění je přitom stejná, co pamatuji, a denně se rovná ceně jednoho rohlíku. Nedostatková věc se rozdává za symbolickou cenu na příděl. Rozdaných lístků už je o něco víc než rohlíků. Je to takový parkovací socialismus. Debata o nezbytném výrazném zvýšení ceny přitom zůstává tabu paradoxně hlavně pro pravicové strany.
Hlavní město se po letech chystá k reformě celého systému. O zvýšení cen se zatím mlčí a běží debata o změně pravidel. Hlavní novinkou má být zrušení možnosti řemeslníka či jakékoliv návštěvy krátkodobě zaparkovat na modré a zaplatit přes mobil. Nově to má jít pouze na základě schválení od konkrétní osoby s trvalým pobytem. Ta se registruje do systému a dostane omezený příděl levného kreditu, který bude moci přes mobil rozdat, komu chce.
Hlavní město se chystá dotovat ze svého rozpočtu i nucené odtahy. Cenu za odtah sice navrhuje zvýšit z 1 900 Kč na 3 000 Kč, skutečné náklady se ale pohybují kolem 5 000 Kč. Pro celou Prahu 3 je v provozu jen jedno odtahové vozidlo, které provede průměrně dva odtahy denně. V situaci, kdy město bude odtahy dál masivně dotovat, se nedá očekávat, že vyhoví apelům na jejich navýšení. I to by pomohlo zvýšit počet parkovacích míst. Asi každé desáté auto dnes totiž parkuje v zónách bez oprávnění. Parkovací socialismus pokračuje.