Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Parkovací socialismus

Ondřej Rut (Zelení), místostarosta

Parkovací zóny nefungují, jak je vidět na rostoucím počtu aut odložených na chodnících a nárožích. Na Praze 3 je v zónách 14,4 tisíce parkovacích míst, a vydáno je přitom 14,7 tisíce rezidentních oprávnění. Hlavně na Žižkově a Vinohradech v nočních hodinách zóny praskají ve švech. Cena za rezidentní oprávnění je přitom stejná, co pamatuji, a denně se rovná ceně jednoho rohlíku. Nedostatková věc se rozdává za symbolickou cenu na příděl. Rozdaných lístků už je o něco víc než rohlíků. Je to takový parkovací socialismus. Debata o nezbytném výrazném zvýšení ceny přitom zůstává tabu paradoxně hlavně pro pravicové strany. 

Hlavní město se po letech chystá k reformě celého systému. O zvýšení cen se zatím mlčí a běží debata o změně pravidel. Hlavní novinkou má být zrušení možnosti řemeslníka či jakékoliv návštěvy krátkodobě zaparkovat na modré a zaplatit přes mobil. Nově to má jít pouze na základě schválení od konkrétní osoby s trvalým pobytem. Ta se registruje do systému a dostane omezený příděl levného kreditu, který bude moci přes mobil rozdat, komu chce.

Hlavní město se chystá dotovat ze svého rozpočtu i nucené odtahy. Cenu za odtah sice navrhuje zvýšit z 1 900 Kč na 3 000 Kč, skutečné náklady se ale pohybují kolem 5 000 Kč. Pro celou Prahu 3 je v provozu jen jedno odtahové vozidlo, které provede průměrně dva odtahy denně. V situaci, kdy město bude odtahy dál masivně dotovat, se nedá očekávat, že vyhoví apelům na jejich navýšení. I to by pomohlo zvýšit počet parkovacích míst. Asi každé desáté auto dnes totiž parkuje v zónách bez oprávnění. Parkovací socialismus pokračuje.  

Sdílet:

Mgr. Vendula Kryštofová

01. 02. 2024

Login