Metro D zůstává problémem
Petr Venhoda (ANO 2011), opoziční zastupitel
Plán výstavby metra D je starý jako metro samo. Bohužel se stal pro pražské radní spíše danajským darem, kterým se Praha s různou intenzitou zabývá posledních 25 let. Výkup pozemků začal už v roce 2016 v době primátorování Adriany Krnáčové. Nyní probíhají první stavební práce, které začaly už během primátorování Zdeňka Hřiba a ten je se stavbou metra spojen i dnes jako radní pro dopravu. Ale! Celá stavba se prodražuje a prodlužuje. Původně se počítalo se zprovozněním v roce 2029, nyní už je to rok 2031. Stavba druhé části měla totiž začít už v předminulém roce, podle všeho ale začne až letos na jaře. Stavba se navíc s ohledem na inflaci prodraží, možná i o více než miliardu korun. Další prodloužení lhůt by pravděpodobně vedlo k dalšímu prodražení výstavby.
Do věci se vložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zatím nepravomocně zrušil dodavatele druhé části metra D, a v současné době probíhá řízení, které má potvrdit chybný nebo správný průběh tohoto klíčového výběrového řízení. Dopravní podnik upozorňuje na porušení zásad transparentnosti a rovného přístupu při výběru dodavatele. Vyhověl tak návrhu firem, které ve výběrovém řízení neuspěly.
Nic to nemění na tom, že metro D je klíčový projekt a Prahu posune o velký kus kupředu. Je to navíc zakázka, na které se mohou podílet české firmy, a metro by mělo dostat tvář, kterou vidíme jinde v zahraničí. Co mě ale jako Žižkováka mrzí? Metro nepovede na Žižkov, přestože se s tím počítalo a Žižkov patřil mezi místa, kam mělo vést.