Lepší pravidla pro sdílená kola a koloběžky
Praha 3 přichází s další snahou lépe nastavit a vymáhat pravidla pro parkování a provoz sdílených kol a koloběžek.
Všechny čtyři společnosti, které sdílená kola a koloběžky provozují, zřídily kontaktní linky, na kterých je možné hlásit nesprávné parkování těchto dopravních prostředků.
„Mezi Prahou 3 a operátory všech čtyř služeb je dohodnuto, že nevhodně zaparkovaná kola a koloběžky odstraní ve všední dny v denních hodinách zpravidla do dvou hodin od nahlášení případu,“ vysvětluje místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut. Radnice je nakloněna podpoře cyklodopravy, zároveň se snaží na základě vlastní dohody s operátory nastavit pravidla a vytvořit podmínky pro provoz kol i koloběžek na území Prahy 3.
„Turistická sezóna je na začátku a s ní se pojí taky zvýšený počet odložených koloběžek na chodnících. Magistrát sice připravuje dohodu pro všechny městské části, ale ta hned tak nevznikne. Jsem rád, že se nám podařilo ještě před létem domluvit s poskytovateli, že na Praze 3 budou koloběžky odklízet i bez písemné dohody,“ říká starosta Michal Vronský.
Nevhodně zaparkovaná kola a koloběžky lze hlásit na telefonních číslech jednotlivých operátorů (viz infobox). Jestliže i po tomto nahlášení operátor špatně zaparkované kolo nebo koloběžku neodklidí, je možné tuto skutečnost oznámit na e-mailovou adresu městské části: kolobezky@praha3.cz.
Nejen Praha 3 ale celé hlavní město nemá žádné zákonné nástroje, jak trend sdílených kol a koloběžek ovlivňovat. Zákon nedává žádnou možnost městu tyto služby povolovat, zakazovat či regulovat. „Podporujeme proto snahy hlavního města o iniciaci legislativní změny, aby město mohlo ovlivnit, za jakých podmínek tyto služby budou fungovat. Dnes nemáme silnější nástroj než možnost dobrovolné dohody,“ doplňuje Ondřej Rut.
Memorandum o poskytování sdílených jízdních kol na území hlavního města uzavřela Praha již dříve se společnostmi Rekola a NextBike provozujícími výhradně kola. Na základě toho zmiňovaní operátoři s finanční kompenzací od města poskytují pro držitele Lítačky prvních 15 minut jízdy zdarma. Příslušné memorandum rovněž upravuje závazek operátorů odstraňovat na základě hlášení na kontaktní linky nevhodně zaparkovaná kola a koloběžky, město má v takovém případě i možnost zmíněné dopravní prostředky odtáhnout a uschovat na náklady operátora. Toto memorandum však nebylo uzavřeno se společnostmi provozujícími elektrické koloběžky Lime/Uber a Bolt. Ty však přesto kontaktní linky zřídily a na jednáních se zástupci Prahy 3 deklarují, že pravidla nastavená memorandem dodržují, avšak bez akceptace a dohody ze strany hlavního města. Dohoda s provozovateli koloběžek tak prozatím zůstává na jednotlivých městských částech.
Zástupci Prahy 3 se pravidelně scházejí se všemi provozovateli sdílených kol a koloběžek a snaží se nastavit pravidla spolupráce. Trojka také v rámci podpory cyklistické dopravy v minulých letech zajistila ve spolupráci s TSK instalaci velkého počtu cyklostojanů a míst, kde lze kolo a koloběžku legálně odložit. „Takových míst máme na území Prahy 3 kolem 250, jsou zanesena ve veřejné Google mapě pod názvem Cyril. Máme přitom dohodu se všemi operátory, že odložení kola nebo koloběžky umožní jednotlivé aplikace výhradně na těchto místech,“ upřesňuje místostarosta Rut. Při odložení vozidla mimo určená místa, nabíhá v aplikacích uživateli poplatek za jízdu až do výše 500 Kč. Potíž nadále zůstává v tom, že kola a koloběžky se lokalizují pomocí GPS, která není tak přesná, a tak dovolí jezdci odevzdat koloběžku i v blízkém okolí cyklostojanů či míst k parkování.
Díky vybudování velkého množství míst pro parkování kol se Praha 3 stala první, kdo se s provozovatelem Lime/Uber dohodl na tom, že umožní odložit koloběžku pouze na místech určených městskou částí. Ostatní městské části se teď vydávají v jejích šlépějích. Například sousední Praha 2 uzavřela s operátory začátkem tohoto roku písemné memorandum, podle kterého může v dané lhůtě na náklady provozovatele neodklizenou koloběžku odtáhnout do sběrného dvora společnosti Komwag. Operátorům se Praha 2 na oplátku zavázala, že bude na svém území postupně budovat parkovací místa pro kola i koloběžky. „Taková pravidla by měla být systémově upravena na základě dohod na úrovni hlavního města. Pokud se je v dohledné době nepodaří zástupcům Prahy dojednat, půjde Trojka také svojí vlastní cestou. Pro odvoz špatně zaparkovaných koloběžek můžeme využít například naši službu Čistá trojka,“ dodává místostarosta Rut.
Z pohledu legislativy elektrická koloběžka spadá pod definici kola. Pro kola a koloběžky tak vždy musí platit stejná pravidla. Samotní provozovatelé sdílených služeb přitom uznávají, že kolo je více užíváno k dopravě na větší vzdálenosti po městě a méně pro rekreaci a zábavu. Opačně to platí pro elektrickou koloběžku, kterou také daleko ve větší míře užívají zahraniční turisté. Robustní koloběžky poháněny elektromotorem navíc svádějí více pro jízdu po chodníku, např. i kvůli tomu, že na nich lze obtížněji dávat znamení rukou při změně směru jízdy ve vozovce.
Kontaktní linky pro hlášení nevhodně zaparkovaných kol a koloběžek: | |
---|---|
Rekola | |
Nextbike | |
Lime / Uber | |
Bolt |
Odstranění, respektive přeparkování nesprávně zaparkovaných koloběžek a kol provede operátor bez zbytečného odkladu po zjištění této skutečnosti zpravidla:
-
do 2 hodin v pracovní dny (od 8 do 18 h),
-
o víkendech do 4 hodin (od 8 do 18 h),
-
a o svátcích do 12 hodin (od 8 do 18 h).
Při nedodržení lhůty ze strany operátora pište na kolobezky@praha3.cz.