Harvardští lektoři: Žáky z Jeseniovky online výuka baví
Se svými poznatky se nám svěřili lektoři Jaclyn a Yefei, kteří pro čtvrtou třídu ZŠ Jeseniova organizovali dvacet online lekcí angličtiny s rodilou mluvčí.
Zaměřujete se na online kurzy. Proč neděláte běžnou výuku?
Jaclyn — Online výuka umožňuje vyhledat odborníka na svůj obor kdekoliv po světě a propojit ho s žáky. Navíc můžeme využít technologie, které se v tradičním vyučování nepoužívají. Není to o tom, že by byla online výuka lepší, ale o inovaci v oboru. Žáci tak mají přístup ke vzdělání nehledě na to, kde žijí.
Yefei — V Jižní Koreji podnikáme v hodinách angličtiny virtuální výlety. Spojíme žáky s někým z USA a vezmeme je na virtuální procházku v přímém přenosu. Učitel tak například dělá prohlídku po pláži a děti se ho na to místo ptají. Mají příležitost uplatnit v reálném životě to, co se naučili, ne jen koukat do učebnice. Většinou je to pro žáky nejoblíbenější prvek našich hodin. V ZŠ Jeseniova jsme to ale vyzkoušet nemohli, protože na to nebyl čas.
Proč používáte pro výuku angličtiny na dálku platformu Nearpod?
Jaclyn — Nearpod se zaměřuje na zapojení žáka do hodiny. Žáci, kteří jsou výukou zaujatí, se učí lépe. Pro učitele je to výhodná platforma proto, že nemusí vytvářet zcela nové osnovy a že je zdarma. Mohou vzít své hotové materiály a za pomoci Nearpodu je přizpůsobit tak, aby byly zajímavější. Mezi nástroji najdete kvízy a ankety, ale také virtuální realitu, simulace a videa. Uplatňujeme metodu Více vstupů, více výstupů, což znamená, že žáci mohou odpovídat několika způsoby a použít ten, který jim vyhovuje nejvíc — např. odpověď nakreslit nebo zaškrtnout správnou variantu v tabletu.
Můžete porovnat vzdělávací metody žáků v USA, v Jižní Koreji a v Česku?
Yefei — V USA se teď hodně mluví o tom, jaký má vůbec škola a učení smysl. V Jižní Koreji jsem také několikrát zaslechl takovou otázku. V minulosti se v USA hodně učilo formou biflování. Teď však používáme model, který od žáků očekává, že se jednoho dne stanou produktivními členy společnosti. Když učíme anglicky korejské děti, učíme je částečně i tamní kulturu, představujeme jim novou formu komunikace. Tradiční způsob učení v Koreji je naučit se na psaný test. Ale v reálném životě práce funguje skrz interakci. Během našich hodin — a snažili jsme se to aplikovat i v ZŠ Jeseniova — necháváme žáky mluvit mezi sebou. Je samozřejmě skvělé, když si žák vytvoří vlastní motivaci učit se cizí jazyk a pak třeba studuje či pracuje v jiné zemi. Ale u většiny žáků máme skromnější cíl: aby se nebáli mluvit. Když se cizího jazyka bojíte, může vás to odradit od vysněného povolání. Hodně lidí zvládne anglicky psát, ale bojí se pracovat s jazykem dál.
Možná jste si všimli, že Češi se stydí mluvit anglicky nehledě na to, jak jim to jde.
Jaclyn — To podle mě není výjimečné, tak je to po celém světě. Čtvrťáci v ZŠ Jeseniova se nejdřív museli nejen seznámit s novou učitelkou, ale také s novým formátem učení a technologií. Po prvních dvou hodinách si už ale novou výuku chválili. Před americkou lektorkou ale občas ztichli a styděli se mluvit. To je ovšem v pořádku a počítali jsme s tím.
ONLINE KURZ ANGLIČTINY NA ZŠ JESENIOVA
V rámci pilotní fáze absolvovali žáci čtvrté třídy 20 lekcí s americkou rodilou mluvčí ve spolupráci s domovskou učitelkou. V současné době probíhá společně s dalšími školami vyhodnocení projektu. Na jeho základě dojde k úpravám a případnému rozšíření na další školy ještě letos.
Text: Natálie Bartlová