Granty nově: včas, snáz a na víc let
Na počátku byla anketa, kterou Praha 3 uspořádala mezi loňskými žadateli o grantovou podporu a květnové setkání s 80 zástupci neziskovek. Jejich požadavky pak radnice zohlednila při změně grantového systému.
Předvídatelnější, jednodušší a výrazně kratší – takové bude letošní grantové řízení, jehož novelizaci na svém zářijovém zasedání odsouhlasilo zastupitelstvo Prahy 3. Nově tak bude možné žádat i o dvouleté granty, odpadne také vyřazování projektů z formálních důvodů a radnice peníze rozdělí ještě před koncem kalendářního roku. To jsou hlavní novinky, které organizacím, jež můžou od 3. října podávat žádosti o finanční podporu, usnadní čerpání peněz.
K úpravám grantového systému přistoupila radnice na základě výsledků ankety, kterou mezi úspěšnými i neúspěšnými žadateli uspořádala na jaře letošního roku. Z ní vyplynulo, že za největší problém považují organizace nepředvídatelnost systému, jehož prostřednictvím jsou peníze rozdělovány. „Proto jsme nově zavedli přidělování dvouletých grantů, které usnadní plánování činnosti organizací, a to jak dílčích, tak i dlouhodobějších projektů. Cílem je, aby si žadatelé mohli rozložit rozpočtování na delší dobu,“ popsal jednu ze změn místostarosta Matěj Stropnický, který novelizaci grantového systému inicioval.
Další novinky se týkají zkrácení celého grantového řízení, které by od jeho zahájení až po vyhlášení výsledků nemělo trvat déle než tři měsíce. Harmonogram jednotlivých lhůt, během nichž jsou žádosti přijímány a dvoukolově posuzovány, je pak naplánován tak, aby žadatelé měli jasno o tom, zda grant dostanou, nebo ne, ještě před koncem roku.
„Dosud držela radnice neziskovky v nejistotě až do půlky dubna, což znesnadňovalo plánování jejich činnosti. Nově budou mít žadatelé na zaslání žádosti měsíc,týden je vyhrazen na případné opravy a doplněnížádostí,a zhruba měsícby mělo trvat vyhodnocení žádostí tak, aby o nich mohlo rozhodnout poslední letošní zastupitelstvo,které zasedá v prosinci,“ uvedl zástupce starostky Stropnický s tím,že samotnérozhodnutío přidělení prostředkůzávisí také na tom, zda bude ještě před koncem roku schválen státní, resp. metropolitní rozpočet.
Ubýt by ale žadatelům o grant třetí městské části mělo v budoucnu také byrokratické zátěže. Organizace a spolky, které už v minulosti o grant v Praze 3 žádaly, totiž nově nebudou muset při podání nové žádosti znovu dokládat právní subjektivitu a vystačí si pouze s čestným prohlášením.
Jednodušší bude v letošním roce také vyúčtování jednotlivých projektů spolufinancovaných prostřednictvím grantu městské části, ve kterém úspěšní žadatelé nebudou muset dokládat vyúčtování celého projektu, ale jen té části, na kterou čerpali přidělené grantové prostředky.
„Naším cílem bylo upravit pravidla tak, aby přinesla méně administrativní náročnosti a větší stabilitu rozpočtu žadatelů. Ačkoliv letošní grantové řízení bude vedeno ve zkráceném časovém režimu, věřím, že žadatelé jej vyhodnotí jako přívětivé,“ uvedla předsedkyně Výboru pro správu grantového a podpůrného fondu třetí městské části Světlana Škapová.
Finanční příspěvky na rok 2014 bude městská část Praha 3 poskytovat formou jednoletých, dvouletých a tzv. rychlých grantů, které jsou určeny výhradně na neinvestiční akce ve čtyřech okruzích (podrobný popis grantových témat naleznou žadatelé v tabulce u tohoto článku). V roce 2013 tak radnice prostřednictvím Grantového a podpůrného fondu rozdělila mezi 187 organizací a spolků působících v třetí městské části celkem 14 milionů korun.
Informace o grantových tématech a žádost o grant z Fondu grantového a podpůrného