František Šťastný
*12. listopadu 1927 - † 8. dubna 2000
Narodil se v obci Kochánky, okres Mladá Boleslav. Jako patnáctiletý začínal závodit na kole, v roce 1948 reprezentoval s Janem Veselým Československo v prvním ročníku Závodu míru. Dne 28. října 2013 ho prezident Miloš Zeman vyznamenal medailí Za zásluhy.
Prvního motocyklového závodu se zúčastnil na jaře 1947 na motocyklu DKW pod jménem svého nevlastního bratra, protože sám ještě nevlastnil řidičský průkaz. Poté, stále ještě jako soukromý jezdec, startoval na ojetém motocyklu Norton s označením „Blesk Speciál“, s nímž v roce 1952 skončil na Velké ceně Československa v Brně na 7. místě. V roce 1953 byl přijat jako závodní a zajížděcí jezdec do Jawy, s jejíž značkou spojil celý zbytek své závodnické kariéry, a spolu s Gustavem Havlem pro ni vybojoval řadu úspěchů. Závodil na strojích Jawa 500 2xOHC, Jawa 350 2xOHC i Jawa 250. Příležitostně, když Jawa neměla vhodný stroj pro některou objemovou kategorii, startoval i na strojích ČZ (Česká zbrojovka, Strakonice) či MZ (Motorrad- und Zweiradwerk, Zschopau, Německá demokratická republika).
Na stroji Jawa se František Šťastný stal pětkrát Mistrem Československa:
Dosáhl i skvělých úspěchů v seriálu mistrovství světa, kde v konkurenci jezdců na strojích MV Agusta (např. John Surtees, Mike Hailwood, či legendární Giacomo Agostini), Honda (např. Jim Redman), dosáhl následujícího celkového umístění:
- 1960: 4. místo v kategorii 350 cm³
- 1961: 2. místo (350 cm³)
- 1962: 4. místo (350 cm³) a 9. místo (500 cm³)
- 1963: 4. místo (350 cm³)
- 1965: 5. místo (350 cm³)
- 1966: 7. místo (250 cm³), 4. místo (350 cm³) a 4. místo (500 cm³)
Za těmito umístěními se skrývají souboje na mezinárodních okruzích. Uveďme alespoň nejvýznamnější vítězství Františka Šťastného na mezinárodní scéně:
- Velká cena Československa: 1954 250 cm³, 1956 350 cm³, 1958 350 cm³, 1959 350 cm³, 1960 250 cm³ i 350 cm³, 1961 350 cm³, 1962 500 cm³
- Velká cena Rakouska: 1960 350 cm³, 1962 350 cm³
- Velká cena Německé demokratické republiky: 1966 500 cm³
- Velká cena Spolkové republiky Německo: 1961 350 cm³
- Velká cena Švédska: 1961 350 cm³
Za nejobtížnější silniční motocyklový závod v době aktivního závodění Františka Šťastného byla považována slavná Tourist Trophy, která se od roku 1907 jezdí na britském ostrově Man. Poprvé František Šťastný na ostrově Man závodil v roce 1957 v kategorii 250 cm³, která se však nejela na hlavním okruhu Mountain Course, ale na kratším okruhu Clypse Course (dlouhém 10,79 míle). Závod se jel na 10 kol, tedy 107,9 míle. František Šťastný se zdržel v boxech opravou výfuku a dojel proto až na 12. místě. Přesto si přivezl cenu – stříbrnou kopii hlavní trofeje, jež se udělovala závodníkům, kteří do cíle dorazili v čase lepším než čas vítěze plus 1/8. Většího úspěchu dosáhl v tomtéž závodě závodník ČZ Strakonice František Bartoš, který se v téže kategorii umístil na 4. místě.
Lépe dopadl František Šťastný v roce 1961, kdy se v kategorii 350 cm³ umístil na 5. místě. Tento 236,38 mil dlouhý závod se jel na 6 kol hlavního okruhu Mountain Course. V letech 1962 a 1963 se umístil v kategorii 350 cm³ shodně na 3. místě. V roce 1964 závod nedokončil, když mu po čtyřech kolech praskla zadní kyvná vidlice a František musel odstoupit ze druhého místa. V roce 1965 dojel s motocyklem ČZ 250 na 5. místě, ve třistapadesátkách propálil píst a tak musel ve 3. kole odstoupit ze 4. místa. Byla to zřejmě konstrukční vada, protože stejnou závadu měl v témže závodě po ujetí přibližně stejné vzdálenosti i Gustav Havel. V roce 1966 závodil ve třech kategoriích – 250 cm³, 350 cm³ a 500 cm³. V tréninku havaroval a byl v bezvědomí odvezen do nemocnice v Ramsey, ale po dvou nocích strávených v nemocnici se vrátil na trať. Dvěstěpadesátky jel na motocyklu ČZ a dojel čtvrtý. Ve třistapadesátkách mu motor nešel na plný výkon a tak skončil devátý, v pětistovkách skončil pátý.
Na ostrově Man si mezi diváky František Šťastný vysloužil velkou popularitu a v roce 1967 se dostal na titulní stranu výroční publikace Tourist Trophy.
V roce 1998 obdržel nejvyšší čestné ocenění pro naše motoristické reprezentanty, Granátový odznak Autoklubu ČR. V únoru 2000 dostal nejvíce hlasů v anketě AČR o automobilového a motocyklového závodníka století (s Karlem Lopraisem). Dne 12. října 2014 byl v jeho rodné obci Kochánky otevřen park, který nese jeho jméno.
V roce 2013 přišla s iniciativou vybudovat sochu Františka Šťastného Motocyklová asociace České republiky o.s. Po vzniku této iniciativy byl téhož roku František Šťastný oceněn prezidentem republiky Milošem Zemanem medailí za zásluhy v oblasti sportu. Původní záměr odhalení sochy byl stanoven k 15. výročí jeho úmrtí (2015), což se nepodařilo kvůli finanční náročnosti celé akce, a proto byl termín posunut k jeho nedožitým 90 letům (2017). Spolu se záměrem vybudování sochy vzniká i putovní výstava a veřejná sbírka na výrobu jeho sochy, jejíž partnerem je MČ Praha 3.
Záměr obdržel záštitu starostky MČ Praha 3, primátorky hl.m. Prahy, Asociace závodních jezdců ČR a dalších. Odborným garantem je Unie sochařů a architektů Čech, Moravy a Slezska. Socha bude umístěna na místě současného Nákladového nádraží Žižkov, kde vznikne nová Žižkovská čtvrť. Tam také ponese jedna z ulic či náměstí jméno Františka Šťastného