Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Židovské pece, Ohrada a Pražačka

Skalnatý přírodní útvar s podivným názvem souvisejícím snad s jes­kyněmi, které mohly v období středověku skýtat úkryt při antisemit­ských pogromech, představoval pro obyvatele „původního“ Žižkova vzdálenou exotickou divočinu. Rostoucí město mu však na vzdálenosti záhy ubralo. Již od roku 1910 měla u blízké Schillerovy továrny ko­nečnou stanici tramvaj a byla zde zřízena i žižkovská vozovna. Roku 1931 došlo k prodloužení tratě dále po Poděbradově třídě až do Hrd­lořez. Podél Poděbradovy třídy i souběžných ulic rostly po roce 1918 moderní bytové domy, na něž navazovala drobná zástavba v oblasti Jarova a Vackova. Židovské pece byly také posledním místem, kde stávala žižkovská šibenice – popraviště. Poslední poprava byla vyko­nána roku 1866.

Na Žižkově existovala řada chudinských kolonií. Objevovaly se „va­gónové a barákové“ kolonie, prkenné domky pod vrcholem Židovských pecí, jiná skupina bud se nacházela na dně jámy při žižkovském konci ohradní zdi kapslovny. Tam, pod vrchem v Jeseniově ulici, existovala skupinka komediantských vozů a vysloužilých vagonů. Ještě v létě 1925 působily docela mile s malými zahrádkami, později však chátraly a udělaly kolonii velmi neútěšnou. Další žižkovská kolonie se nacházela na Krejcárku na konečné tramvaje č. 13. V dřevěných boudách se za­hrádkami bydlela chudina střádající každý krejcar – odtud patrně po­chází název kolonie. Pozemky náležely k majetku Pražačky. V roce 1922 je poskytl Václav Stome pro výstavbu malých domků, aby ulevil nemajetným lidem.

Usedlost Pražačka
Usedlost Pražačka byla součástí řídkého osídlení dnešního Žižkova již v dobách jeho ryze zemědělské podoby. Z 16. století existují záznamy o vinici, stavení později rozšířené na dvorec se uvádí k roku 1785. Od počátku 19. století ji vlastnila rodina Stomeových, stejně jako rozsáhlé polnosti v okolí. V polovině 60. let 19. století je Marie Stomeová, tchyně stavitele Karla Hartiga, začala rozprodávat na stavební parcely. Jihovýchodně od Pražačky tak začalo velmi rychlé zastavování oblasti. Pokračující zástavba i vznik nových komunikací nakonec způsobily zánik Pražačky. Roku 1947 byla usedlost s čp. 10 zbourána a její existenci připomíná již jen název ulice.

Usedlost Ohrada
Ani Ohrada, která rovněž patřila k rozsáhlé vinici, dnes již nestojí. Název od­vozený patrně od ohrazení vinohradu se vyskytuje již v 15. století, stavení je doloženo k roku 1785. Dnes je název Ohrada spojen hlavně s rušnou křižo­vatkou ulic Koněvova, Jana Želivského a Pod Krejcárkem. V přímém směru zde tramvaje jezdí od roku 1910, kdy byla uvedena do provozu nová trať vedoucí Poděbradovou třídou (dnešní Koněvova) k vozovně Vápenka. Kolmá trať v ulici Mladoňovicově (dnes Jana Želivského) funguje od roku 1937. Svou charakteristickou a dlouholetou tvář má křižovatka od počátku 30. let 20. století – tehdy zde stavitel Václav Drnec vystavěl naproti sobě dva rozlehlé zakulacené nárožní domy. Od roku 1951 do roku 1966 existoval na Ohradě i provoz trolejbusů – byla zde obousměrná smyčka pro obracení a trolejbusem se dalo dojet jak do Vysočan, tak přes Žižkov (zejména dlouhou ulicí Roháčovou) na Vinohrady do Slezské ulice. V roce 1977 došlo k ukončení tramvajového provozu Koněvovou ulicí směrem do centra. Z Ohrady vychází i tramvajová trať do Libně vybudovaná na estakádě v letech 1988–1990.

Login