Kostel Povýšení sv. Kříže
V roce 1680, jako i v případě olšanské kaple sv. Rocha, zakoupili i novoměstští radní pozemky a upravili je na pohřebiště morových obětí z Nového Města. Svaté pole vysvětil Jan Vácslav Olomúcký. V důsledku další morové rány v letech 1713–1714 se novoměstský primas Jan František Krusius z Krausenberku rozhodl vybudovat kostel Povýšení sv. Kříže, který dne 29. října 1720 vysvětil farář Josef Benedikt Schönpflug z Gamsenberka. Vzhledem k nárůstu počtu pohřbů nechali novoměstští radní zřídit roku 1734 ještě pohřební bratrstvo Bolestné Panny Marie a následně dali postavit i mariánskou kapli. Navečer 6.května 1757, po bitvě u Štěrbohol, přitáhli Prusové a v souladu se svým luteránským vyznáním celý areál nevratně poničili a ukradli, co mohli, … oblekli se na posměch do mešního roucha a pokáleli posléze kostel. (Fr. Ekert)
V roce 1787 bylo zrušeno pohřební bratrstvo i hřbitov, kostel se stal farním a byla zřízena farní osada. Bohoslužby v kostele probíhaly do roku 1842, kdy jeho farní funkci převzal kostel sv. Rocha, a roku 1843 byl definitivně odsvěcen. Kaple Bolestné Panny Marie byla zbořena roku 1890 a na jejím místě dnes prochází Čajkovského ulice. Objekt bývalého kostela sloužil pak jako skladiště, budovu fary obývala chudina a na zrušeném hřbitově vznikla zelinářská zahrada. V roce 1962 bylo z havarijních důvodů zbouráno křídlo fary i sakristie kostela. Reálná šance na záchranu přišla až na počátku 70. let 20. století. Architekti ve své koncepci přestavby Žižkova (asanace) zařadili objekt jako součást budoucí městské vybavenosti. Vypracováním projektu byl pověřen Ing. arch. Jaroslav Koreček a jeho projekt později doplnil architekt Ivo Bílý. V roce 1977 byla rekonstrukce konečně zahájena a trvala sedm let. Chrámová loď byla přeměněna v koncertní síň a k baroknímu základu přibyla přístavba s výstavní síní Atrium. Uprostřed objektu se nachází čtvercové atrium a na místě bývalé roubené studny kašna v podobě mušle z dílny Jindry Vikové, Petera Orieška a Pavla Baňky. Plastika Sedící dívka před vchodem do objektu je dílem Jana Bartoše a vitráže ve výstavní síni provedla Eliška Rožátová.