V Základní škole Jeseniova pomáhají dvě dvojjazyčné asistentky

Vietnamsky a rusky mluvící asistentky podporovaly v uplynulém školním roce žáky ve výuce českého jazyka a adaptaci na české prostředí. Spolupráce bude i nadále pokračovat.

Základní škola Jeseniova, obdobně jako ostatní pražské školy, se potýká s narůstajícím počtem žáků, jejichž mateřským jazykem není Dvojjazyčné asistentky čeština. V roce 2019 se vedení školy a pedagogický sbor školy postavil k problematice vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem čelem. Ve druhém pololetí školního roku 2018/2019 vedení školy navázalo kontakt s Metou, organizací, která nejen podporuje tyto žáky a jejich rodiny, ale zároveň realizuje semináře pro přípravu dvojjazyčných asistentek, které jsou pro školy potřebnou oporou. Prvotní nesmělá setkání přerostla díky Gabriele Babušové, zástupkyni ředitelky základní školy Jeseniova, ve velmi těsnou spolupráci v podobě zajišťování praxe dvojjazyčných asistentek – studentek Mety, a realizaci projektu „Naše čtvrť“.

Díky Operačnímu programu „Praha – pól růstu“, působí od září 2019 na Dvojjazyčné asistentky IIškole dvojjazyčná rusko-česká asistentka Iana Neplokh, studentka sociální pedagogiky Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy. Tu v letošním roce doplnila dvojjazyčná vietnamsko-česká asistentka Oanh Vu, absolventka oborů český jazyk a anglický jazyk na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

„Obě asistentky jsou velmi pracovité, spolehlivé, šikovné, nápadité a komunikačně zdatné. Jejich tvůrčí a osobitý přístup, který vychází ze zkušenosti jazyka a kultury, zájem o problematiku vzdělávání těchto žáků a snahy jim pomoci, je pro jejich vzdělávání a komunikaci s rodiči nenahraditelný,“ cení si práce Gabriela Babušová a dodává: „Jsou rovněž příkladem i pro další asistentky, které na škole absolvovaly asistenční praxi.“

Velký posun na cestě k ovládnutí českého jazyka zaznamenali pedagogové zejména u žáků na prvním stupni, a to i navzdory ztíženým Dvojjazyčné asistentky IIIpodmínkám, které s sebou nesla nucená distanční výuka zavedená z důvodu epidemie koronaviru.   

„Cílem městské části je umožnit dětem s odlišným mateřským jazykem uspět v českém systému vzdělávání, aby mohly v budoucnu přispět k rozvoji České republiky. K tomu je klíčové dobré ovládání českého jazyka, ale i práce s rodinami dětí i se starousedlíky, aby se lidé poznali a odstranily se tak některé předsudky, které se naší společnosti nevyhýbají,“ říká místostarosta Prahy 3 Štěpán Štrébl, radní pro školství, a chválí: „Těší mě, že Základní škola Jeseniova jde v tomto ohledu příkladem.“

Dvojjazyčné asistentky IVMěstská část se podílí na zajištění kurzů českého jazyka ve školkách i na dalších základních školách. V uplynulém školním roce iniciovala vznik unikátního intenzivního kurzu češtiny pro cizince na ZŠ Chelčického, který mohou využít všechny základní školy městské části.

Finanční prostředky Operačního programu „Praha – pól růstu“ umožnily ZŠ Jeseniova v školním roce 2019/2020 proškolit pedagogický sbor v metodách a formách práce s žáky s odlišným mateřským jazykem, ve výuce češtiny jako druhého cizího jazyka. Školení vedly zkušené lektorky z Mety a učitelé k výuce těchto žáků získali přehled o dostupných materiálech (tištěných i elektronických).

V nastávajícím školním roce 2020/2021 by vedení Základní školy Jeseniova ve spolupráci s asistentkami rádo pokračovalo. „Oboustranně jsme se shodli, že spolupráci vnímáme jako vzájemné obohacování našeho profesního, ale i osobnostního rozvoje se snahou pomoci těm, kteří naši pomoc nejen potřebují, ale zcela jistě ji v budoucnu i ocení, neboť naším společným cílem je naučit se spolu komunikovat prostřednictvím českého jazyka, bez rozdílu, odkud člověk pochází,“ uzavírá ředitelka školy Vendula Jurášková.
 

Text: Gabriela Babušová, Vendula Jurášková, Pavel Šmída
Foto: Pavel Šmída

Galerie