Žižkov čeká stavební boom, na Žižkově se plánuje postavit 10 000 bytů

Na radnici docházejí zástupci developerských firem, které chtějí na Žižkově, na nákladovém nádraží a v blízkém okolí stavět byty. Vlastní pozemky určené nebo plánované pro výstavbu a chtějí co nejdříve začít. Sestavil jsem si tabulku a začal počítat. Přímo na nákladovém nádraží se má postavit vice jak 6 000 bytů, na bývalých ČSAD a Třebešíně bylo postaveno 1 078 bytů a plán je na dalších 350 bytů, na pozemku bývalého Inclema 400 bytů, na Ohradě 150 bytů, na území kde stojí věž Telecomu 1 200 bytů, v ulici U Nákladového nádraží cca 500 bytů a dalších 480 bytů je připravováno v Seifertově, Pitterově, Jeseniově a Koněvově ulici.

Podle počtů bytů lze odhadnout, že v následujících 10 až 15 letech vyroste na Žižkově nové město s cca 20 až 25 tisíci obyvatel. Jenže tady končí legrace. Kam budou chodit děti do školy, kam lidé k lékaři? V žádném developerském projektu není vyhrazen pozemek pro školu nebo polikliniku. Všichni tušíme, že pokud to nemá skončit fi askem, je třeba kromě bytů řešit i nové školy (při tomhle množství rovnou dvě) a zdravotnická zařízení. Musíme přestat zpochybňovat trasu metra D, městský okruh a další investice v řádu miliard korun. Již dnes jsou tramvajové linky z oblasti Jarova, Ohrady a Žižkova přetížené. Jakákoliv žádost o územní rozhodnutí vedoucí k nové výstavbě musí být podmíněna účastí na těchto nákladech, a to v míře větší, než bylo zvykem v minulosti.

Koncepce bytové výstavby na Žižkově se neobejde bez koordinace radnice, hl. města, státu a spoluúčasti všech developerů na výstavbě veřejné dopravy, základních škol, zdravotnických zařízení a samozřejmě parků a zeleně na místě dnešního brownfieldu. Věřím, že předložená čísla přesvědčí všechny, že si musíme naslouchat a myslet nejen na nové, ale především na stávající obyvatele Prahy 3.

Tomáš Mikeska,
zastupitel za TOP 09/STAN