Cimrman dal Praze už moře, dá Žižkovu i metro?

Výstavba nových tras a stanic metra je jedním z nejdiskutovanějších témat v rámci komunální politiky prakticky všech světových metropolí a Praha není v tomto ohledu výjimkou.

Nutno však podotknout, že se zároveň jedná o jeden z nejnákladnějších, nejsložitějších a nejdlouhodobějších stavebních projektů svého druhu, a proto je často spojen s celou řadou změn, přerušováním výstavby a odkládáním zprovoznění. Ať tak či onak i v Praze existují projekty na rozšíření metra, a to v různých fázích přípravy.

 

První úvahy

První úvahy o výstavbě této trasy spatřily světlo světa již několik let před Sametovou revolucí a tehdy byla její zvažovaná podoba pochopitelně výrazně jiná, než jakou má stávající projekt, přičemž ten byl již v roce 2013 schválen Magistrátem hlavního města a tudíž by se mělo teoreticky jednat o konečnou podobu. V souvislosti s přípravou nového Metropolitního plánu Prahy se rozběhly práce na aktualizaci koncepce veřejné dopravy, aby mohly být základní teze z komplexní studie MHD v Praze a navazující regionální dopravy promítnuty do konceptu nového plánu.

 

Jižní část

Současný plán je vystavět tuto novou linku metra ve dvou etapách. Ta první by spojila stanice Pankrác (leží na lince C) a Depo Písnice, čítala by 8 stanic a její délka by přesahovala 10 kilometrů. Druhá etapa výstavby by linku protáhla jen o dvě stanice a napojila linku D na linku A ve stanici Náměstí Míru.

Plánované stanice linky D pražského metra: Depo Písnice – Písnice – Libuš – Nové Dvory – Nemocnice Krč – Nádraží Krč – Olbrachtova – Pankrác (přestupní stanice na linku C) – Náměstí bratří Synků – Náměstí Míru (přestupní stanice na linku A).

 

Ale jak dopadne část severní?

Tato jižní část je obecně přijímána celkem bez problémů, emoce budí část druhá – severní, jmenovitě zda povede na Žižkov?

Zatímco radnice Prahy 3 plánuje, kudy by mohla na jejím území vést nová slibovaná linka metra D, magistrátní Institut plánování a rozvoje (IPR) nově zjišťuje, že by se podzemka na Žižkově kvůli nízkému počtu cestujících nevyplatila.

 

IPR versus Žižkov

Podle nové analýzy Institutu plánování a rozvoje by linka D ve své druhé části lépe sloužila na trase z náměstí Míru přes Hlavní nádraží na náměstí Republiky. IPR porovnal několik variant trasy: vedení z náměstí Míru na Žižkov, ukončení trasy na náměstí Republiky, odbočku z náměstí Republiky na Žižkov a oblouk z náměstí Republiky přes Karlín na Žižkov. Nejlépe z posouzení mu vyšla druhá varianta. „Ze sledovaných variant rozbory jednoznačně ukazují na nevhodnost směřování metra D na Žižkov. Jednoznačně nejlépe vychází zavedení trasy do centra a obsloužení Hlavního nádraží… a dále provázání déčka s trasou B prostřednictvím stanice na náměstí Republiky,“ píše se v materiálu.

 

Tramvaje jsou prý výhodnější

Žižkovu podle dokumentu stačí tramvaje! Proti vedení metra přímo na Žižkov argumentuje IPR zejména propočty, kdy by jako spádový dopravní prostředek vozilo z Žižkova do centra asi 33 tisíc cestujících denně. Přitom u ostatních tras je to přes 100 tisíc cestujících. Například linka C ze směru Háje převeze až 274 tisíc lidí denně. Provedené analýzy prokazují, že plánovat metro na Žižkov není nezbytné ani jinak dopravně opodstatněné.

Kvalitní dopravu jsou prý schopny zvládnout tramvaje, a to i v případě další bytové výstavby na Žižkově. „Tramvaje na rozdíl od metra ve všech variantách nabízejí rychlejší a výhodnější přímé napojení do centra,“ tvrdí dokument.

 

Metro D na Žižkov patří

Vedení Prahy 3 i místní rezidenti mají ale názor zcela opačný. Metro D na Žižkov patří je název petice mířící na Magistrát hlavního města, ve které se mimo jiné praví: „Se znepokojením jsme přijali zprávy v médiích i z nejrůznějších oficiálních dokumentů a jednání orgánů hl. m. Prahy o tom, že trasa metra D by po dokončení úseku do stanice Náměstí Míru neměla dále pokračovat na Žižkov, ale podle některých variant končit na náměstí Republiky, podle jiných přes něj dále pokračovat na Letnou.“

Přitom s vedením trasy metra D na Žižkov počítá stále ještě platný územní plán, a právě vyhlídka budoucího propojení na systém metra byla jedním z důvodů, proč si mnozí lidé právě na Žižkově pořídili bydlení či o jeho pořízení uvažují.

Radnice požaduje jasnou garanci, že metro D bude v budoucnu vedeno na Žižkov, tuto garanci zohlednit při aktuální i budoucí přípravě všech materiálů s trasou metra D souvisejících, rozpracovat Institutem plánování a rozvoje uvažované varianty vedení metra úvratí přes stanici Hlavní nádraží a „obloukem“ přes Karlín, zejména se jedná o zpracování studií proveditelnosti.

Budoucímu rozvoji Žižkova a potažmo Prahy 3 by metro slušelo a jednoznačně pomohlo. Tak snad nedojde na toho Cimrmana :-).

Jan Dvořák