Kováříkovy "Buržoazní náměty" v Toyen

Galerie Toyen představuje od 2. října nepřehlédnutelnou osobnost současné české grafiky, Vojtěcha Kováříka.

Kovářík, rodák z Kolína (*1976) je tvůrcem monumentálních tisků, má bohaté výstavní zkušenosti, je zastoupen v mnoha sbírkách a nositelem řady prestižních ocenění, jako Ceny Vladimíra Boudníka za rok 2008 či několikanásobného čestného uznání v základní kategorii v soutěži Grafika roku. Je to autor s jasným výtvarným názorem a rukopisem, který se od svých studentských let na FaVU v Brně vyprofiloval do osobité a nezaměnitelné polohy. _DSC3580

V Toyen vystavuje linoryty z let 2015 až 2017, které upoutají diváka nejen formátem, ale zejména soustředěnou precizní prací, kdy obraz Kovářík buduje bodovým odkrýváním plochy, hrou světla a IMG_0011stínu, přičemž vychází z fotografických předloh. Sám si nafotí motiv, případně v počítači upraví objekty, které pak zvěční do linorytu a předkládá tak divákovi kromě neotřelého vizuálního zážitku i nepřeberné možnosti pohledů, jak výtvarné dílo vnímat.

Obsahově se věnuje prostým, neokázalým a stále přítomným tématům. Ve svých tiscích odráží realitu, kterou každodenně prožívá a hloubku prostoru mistrně přenáší do dvojrozměrné dimenze IMG_0051tisku evokujícího klasický novinový rastr. Zobrazuje skutečnost jako je zemědělská a industriální krajina rodného Polabí, pohledy do opuštěných interiérů skladů, garáží či sakrálních staveb spolu s motivy zátiší či akty, obraz fragmentuje jakoby principem autotypických sítí a nabádá nás tak k zamyšlení nad tím, jak důležitý je správný odstup při vnímání okolního světa.

V tomto duchu předkládá Kovářík v Toyen i výběr z "Buržoazních námětů" svých nových velkoformátových linorytů, které na vernisáži s nadsázkou komentoval slovy: "Náměty jsou sice buržoazní, ale sama tvorba je spíše proletářská".

 

                                                                                                                                                                                                  Jan Dvořák

                                                                                                                                                           Foto: Radko Šťastný, Pavel Šmída